Monday 7 January 2013

Pieces of me part 1

Assalamualaikum...

Welcome 2013, this is pieces of me. Oh, yeah. Ini adalah diari aku. Harap-harap takde siapa-siapa yang berani baca tanpa izin aku. Oh. Oh. Lupa lagi satu. Mungkin kalau ada orang-orang yang terlepas masuk dalam ke dalam diari ni dan terbaca. Well...ok la. Aku halalkan. Dan mungkin ada orang cakap ala minah ni macam nak tiru diari mat despatch yang femes tu je. Oh. No.No. Sebab sesungguhnya aku tidak lah menggunakan BMT seperti mat despatch. Sebab dia lagi hebat. Aku punya bahasa hancus bak nasi impit yang di gaul dengan kuah kacang.

Okay, lah. Tujuan aku tulis diari ini kerana lately aku rasa tertekan dengan so many things yang terjadi kat hidup aku. Aku tak ada tempat mengadu, selain Allah swt, aku perlukan tempat untuk aku mencurahkan rasa stress dengan cara mencaras-caras pada mana-mana bahagian kosong seperti buku-buku nota percuma yang di berikan oleh pihak kolej atas sebab menjadi antara 100 yang terawal dalam mendaftar mana-mana bahagian aktiviti yang di anjurkan pihak kolej. Walaupun aku rasa sebenarnya kat belakang aku sudah beberapa ratus yang beratur mahupun yang berjalan terkedek-kedek nak beratur tapi still boleh tersenyum menampakkan gigi yang putih, gigi berbesi, mahupun gigi berlapis sebab still dapat buku nota hadiah dari pihak penganjur.

Selain dari pihak penganjur kolej, aku jugak dapat dari menghadiri seminar perumahan, seminar itu, seminar ini, dan tak ketinggalan jugak dapat percuma dari boy friend classmate aku yang bekerja di jabatan perangkaan. Duhh...bukan aku nak cakap yang bf dia kasi kat aku, of course la through his girlfriend yang mana satu kelas pun dapat selepas berjaya menjawab questionnaire secara terpaksa. Nasib baik ada goodies lepas jawab questionnaire kan, kalau tak mahu tarik muncung dua depa di sebabkan di paksa. Hoi, ikhlas la sikit walaupun bukan kerja kat takaful ikhlas. Duhh. 

Apa aku nak cakap sebenarnya tadi? Yeah-yeah, hilang fokus adalah masalah terbesar jugak dalam hidup aku. Sekarang aku sedang menjalani peperiksaan akhir. Tapi fokus aku untuk belajar sudah lari beberapa ratus meter. 

Oh, ya aku rasa aku belum memperkenalkan diri aku lagi kan? Nama aku, Zainab (bukan nama sebenar). Alah, mungkin orang rasa apasal nama aku cam epik sangat. So, di sebabkan itu aku akan tukar nama aku jadi komersil sikit. Panggil aku Dahlia. Aku tak tahu kenapa mesti aku bagitau yang nama aku Dahlia. Sebab sekarang ni hanya nama tu sahaja yang bermain di minda aku. Mungkin sebab aku dah mula sukakan bunga Dahlia. Walaupun, aku sebenarnya tak kenal pun macam mana rupa bunga Dahlia tu. Duhh.

Aku tak pasti kenapa mesti awal tahun 2013 ni aku dah ada masalah baru. Macam seiring pulak dengan azam tahun baru. Tahun ni umur aku genap 25 tahun. Ya, ya...memang birthday aku pada 01.01.1988. Tu lah masalah aku sekarang. Umur aku sudah di pertengahan menuju 30 tahun. Tapi sampai sekarang belum ada boyfriend lagi. Oh, please lah jangan cakap aku ni dah kemaruk nak berboyfriend ke apa. Aku cuma tak tahan bila orang tanya 

"Kau cepat-cepat lah cari boyfriend, umur dah 25, patut dah ada calon"

"Kau bila nak kahwin, umur dah 25. Mesti tak lama lagi kan? Kan? Kan?" Pang kang.

"Tu lah kau, dulu ada laki yang ngorat kau siap tunggu bawah apartment tiap-tiap malam sambil bawak bunga, kau tak nak. Kalau tak, dah kahwin kau lepas habis exam ni"


Cis. Dorang ni takde sensiviti langsung. It just an age je ok. It doesnt mean I need to marry so soon. Dan aku belum bersedia nak ber boyfriend-boyfriend ni. 

Tapi kan...Aku admire mamat ni sorang. Duhh, please jangan cakap aku gatal ke apa. Dia cuma buat aku jatuh suka untuk yang ke entah berapa kali je. Dan aku dah list kan dia dalam senarai lelaki yang aku dah jatuh suka pada pandangan yang ke 16. Erk..Ya, memang pandangan yang ke 16 sebab pandangan yang pertama adalah...ermm...aku dah lupa siapa dan di mana aku boleh terjatuh cinta dengan lelaki yang pertama. Mahupun pandangan yang ke 2 dan seterusnya. Secara random dan bulk checking, boleh jadi lelaki yang ini adalah pandangan yang ke 16. Duhh. Aku rasa untuk lelaki yang seterusnya aku dah tahu dia pandangan yang ke 17 dan seterusnya, tu pun selepas aku tulis dalam diari ni. Nama lelaki yang ke 16 ni, aku tak pasti tapi aku tahu nama dia apa secara unofficialnya, sebab ada kisah antara aku dan dia. 


Ianya bermula bila aku dan dia duduk di dalam bas yang sama tapi kedudukan kerusi kami di pisahkan oleh laluan di tengah-tengah. Which is aku dapat single seat dan dia duduk kat double seat. Sebenarnya, aku mula jatuh suka pada dia masa kami sedang tunggu bas hendak pulang ke kampung sempena dengan cuti semester. Tiba-tiba aku terpandang dia dari jauh dan terus jatuh suka, sekaligus membawa kepada jatuh hati. Bila dapat duduk sebelah menyebelah dalam bas tanpa di sangka-sangka. Rasa macam happy je. Cis.

Dalam bas tu, sedang aku termenung, tiba-tiba ada suara perempuan menjerit. 

"Rahim!!!" dan lelaki kat sebelah aku pun pandang. Dan sejak itu aku tahu nama dia Rahim. Tapi masalahnya selepas je aku dengar ada perempuan menjerit macam tu, aku tersengguk. Rupa-rupanya aku hanya bermimpi. Dan aku tak pasti adakah nama dia betul-betul Rahim. So, sejak itu aku hanya akan panggil dia sebagai Rahim. Tapi ada satu masalah lagi sebab, lepas turun je di perhentian bas Kota Bharu, Rahim dan aku terus membawa diri. Dan kami terpisah begitu sahaja. Mulalah angin membawa pergi kesan-kesan langkah kami. Cis. 


Jangan tanya kenapa aku tak try ngorat dia, mintak nombor telefon dia ataupun tegur dia,

"Hai, awak nak balik mana?" walaupun dah terang-terang bas tu letak papan tanda, Shah Alam => Kota Bharu.

Jangan tanya kenapa aku tak try ngorat dia, mintak nombor telefon dia ataupun tegur dia, sebab aku masih gadis melayu yang pemalu, nama pun Zainab (bukan nama sebenar ) a.k.a Dahlia. Nama pun dah menampakkan ciri-ciri ketimuran. Lagipun, dia hanya berada dalam senarai lelaki yang aku suka, bukan lelaki yang aku nak jadikan laki. Walaupun sebenarnya dia layak, tapi uhh....aku tidak lah berfikiran terlebih licik untuk jadi perempuannya. Duhh. Jiwang pulak rasa.


Well, begitulah cerita aku hari ini. Akan datang, ada masa aku taip lagi. Oh, ya. Aku nak tinggalkan satu lagu dalam diari ni, since diari ni diari elektronik yang boleh membuatkan siapa-siapa boleh dengar apa yang aku nak sampaikan. Duhh, nampaknya aku macam sengaja mengundang pembaca-pembaca menceroboh diari aku. Okeh, macam yang aku cakap kat atas, diari ni hanya untuk orang yang tak sengaja terbaca diari  ni je. Okeh, bai. XOXO. Enjoy.











No comments:

Post a Comment