Sunday 30 December 2012

Bukan Niatku Part 4


Aku termenung di taman kecil milik mama. Termenung yang sudah entah ke berapa kali. Berfikir. Apakah jalan yang aku pilih ini adalah jalan yang terbaik untuk aku? Berkahwin dengan seorang lelaki yang tak langsung aku cinta. Dan seorang lelaki yang tak juga mencintai aku. Hmm…entahlah. Mungkin sebab dia tak pernah cakap dia sukakan aku, tak cintakan aku. Sebab tu aku fikir yang dia tak mencintai aku. Dan dia pernah cakap, aku bukanlah gadis idaman dia. Menguatkan lagi rasa dalam hati yang perkahwinan ni seperti terpaksa. Aku dan dia. Terpaksa. Demi memenuhi impian dua buah keluarga. Macam mana ni? Aku memeluk lutut.

Saat ni, aku mula berangan. Kalau di takdirkan Faiq muncul secara tiba-tiba dan melamar aku. Saat tu jugak aku melompat-lompat terima pinangan dia. Wahh. Imaginasi macam nak kena makan penampar je. Hehe.

“Hani!” oh mak kau. Hampir tergolek aku dengan suara yang tiba-tiba muncul dari belakang. Aku berpaling. Mak aihhh! Hampir pengsan aku kat situ.

“F fa..fa..iq?” dia berdiri di hadapan aku sambil tersenyum manis. Haha. Aku rasa aku betul-betul tengah bermimpi ni. Better aku masuk rumah. Dah petang-petang ni memang tak bagus duduk kat luar. Aku pandang langit. Tersenyum. Hmm…betul lah, dah nak gelap. Kejap lagi dah nak maghrib. Aku terus melangkah.

“Hani! Dah tak kenal faiq lagi?” erk.. langkah aku terhenti. Aku berpaling. Betul ke ni? Aku mendengus. Segera berjalan mendekati dia. Kemudian dengan sepenuh tenaga, satu tendangan hinggap di kaki sebelah kirinya. Di tambah pula dengan satu pijakan yang maha kuat aku rasa hinggap di kaki kanannya.

“Auch, Hani. Sakit lah” erk. So, betul ke ni Faiq? Betul-betul Faiq? Dia sudah terlompat-lompat di situ.

“Hani, kenapa ni?” papa yang sedang memakirkan kereta keluar laju-laju mendapatkan kami. Tanpa aku sedar, Azlan turut keluar dari kereta papa. Mama dan bibik juga tergocoh-gocoh keluar dari pintu rumah. Aku pandang Faiq yang masih menahan kesakitan. I am sorry. Tapi, langsung tak dapat keluar walau sepatah dari mulut aku.

“Oh, Faiq. Bila sampai?” Papa yang sudah mengenali Faiq bersalaman dengannya, di ikuti Azlan. Huh, Azlan? Apa dia buat kat sini? Dan Faiq jugak, apa dia buat kat sini?

“Saya baru balik dari Dubai semalam, dan tiba-tiba teringat kat uncle dan auntie, tu yang datang sini. Tapi macam tak kena pulak datang time ni kan?” mungkin baru tersedar hari dah nak maghrib baru nak singgah rumah orang atau tersedar lepas kena sepakan dan pijakan free tadi?

“Tak pelah, mari la masuk. Boleh kita berjemaah maghrib sekali”

“Hah, elok sangat la tu, bolehlah makan malam sekali” sambut mama. Papa sudah menarik Faiq masuk ke dalam rumah. Di ikuti mama dan bibik dari belakang. Sekarang tinggal aku dan Azlan. Aku menjelingnya sebelum meninggalkan dia di luar. Azlan terkebil-kebil melihat aku pergi.

“Azlan, buat apa kat luar tu? Masuk lah” jerit papa.

Solat maghrib berjemaah yang di imamkan oleh Azlan sudah selesai. Sungguh merdu suaranya mengalunkan ayat-ayat suci al-quran. Tak di nafikan, tersentuh jugak hati ni bila mendengar ayat-ayat suci yang dialukannya sebegitu merdu, erk. Ehem. Hmm…kalau ikutkan ciri-ciri yang papa nak, memang dah habis lulus ni. Tapi sekarang, aku rasa seperti sedang berada dalam twilight zone. Di hadapan aku, ada satu lagi masalah. Faiq. Kenapa dia tiba-tiba muncul pada saat-saat kritikal macam ni? Walaupun aku sempat berangan pasal dia petang tadi. Tapi tak sangka pulak dia betul-betul muncul. 

“Jadi apa cerita kamu, Faiq. Dah lama tak dengar khabar berita?” tanya papa saat kami mula duduk di meja makan. Papa yang duduk di tengah-tengah dah macam hakim pula. Bukan dia tak tahu apa yang terjadi antara aku dan Faiq. Dan Faiq yang pastinya tak pernah tahu perasaan aku selama ni pada dia.  Azlan yang duduk di sebelah Faiq berhadapan dengan Salsabila sempat lagi melayan Salsabila. Meletakkan ayam goreng kesukaan Salsabila di dalam pinggannya. Salsabila hanya tersengih-sengih sambil mengucapkan terima kasih. Amboi-amboi tinggi saham nampak.

“Saya sedang bercuti sekarang, rindu sangat kat Malaysia. Tu yang cepat-cepat balik sini” papa tergelak besar. 

“Kamu jadi project manager untuk projek kat sana kan? Baguslah muda-muda dah ada kerjaya. Sekarang QS pun dah banyak bekerja kat sana. Bangga uncle dengan anak-anak muda sekarang…” dan papa tak habis-habis dengan cerita quantity surveying nya.

“Dah banyak duit tu, patutnya dah boleh kahwin la” mama pulak menyampuk. Bab-bab kahwin ni aku sensitif sikit. Dalam masa yang sama, teringin jugak aku tahu reaksi Faiq. Dah kahwin ke belum? Dia kemudian hanya tersenyum-senyum. Sesekali matanya memandang aku. What?

“Mak pun dah bising-bising kat rumah. Jadi, saya datang ni sebenarnya ada hajat lain” erk? Takkan la kot. Aku pandang Azlan. Dia hanya tenang.

“Kalau Hani masih sudi..” wait. Kalau nak cakap pasal hal ni pun, tolonglah jangan cakap depan Azlan. Bukan aku tak tahu macam mana aku kena laser dengan dia nanti.

“Saya nak mintak mak dan ayah masuk melamar Hani. Maaf saya cakap pada masa yang tak sesuai…tapi saya betul-betul maksudkannya” aku lihat mama, papa, dan Azlan. Aku rasa macam nak tercekik je kat situ. Aku sudah terbatuk-batuk kecil. Salsabila dengan selamba menghulurkan segelas air masak kepada aku. Thanks, dik. Grr…

“Astaghfirullahalazim, uncle minta maaf sangat-sangat. Ni memang salah uncle, maaf uncle tak kenalkan yang Azlan ni sebenarnya bakal suami Hani Karmilla.Tunang Hani. Faiq lambat sikit je” saat ni entah kenapa, aku pandang Azlan. Perasaan aku pada Faiq tiba-tiba hilang bila lihat riak wajah Azlan yang tenang. Entah kenapa bukan Faiq yang aku kasihankan sekarang, tapi Azlan.  Faiq terbatuk kecil. Dia memandang Azlan.

“Oh, saya minta maaf. Saya tak tahu”

“Tak apa”


Semasa menghantar Faiq di pintu sekali lagi dia meminta maaf. Sudah berulang kali papa cakap dia tak bersalah. Sama lah seperti beberapa tahun yang lalu. Saat aku hampir hilang harga diri mengharapkan cinta seorang lelaki seperti orang bodoh dan pada hari ini aku memaafkan dia kerana pernah buat aku rasa seperti tu. Hakikatnya, dia tak salah. Cuma Allah s.w.t mahu aku jatuh cinta pada orang yang salah. Supaya aku jatuh cinta pada orang yang betul. Walaupun aku tak tahu macam mana, tapi aku rasa aku sedang menuju pada orang yang betul. Insya ALLAH.

“Saya minta maaf, Hani”

“Tak de apa yang awak perlu minta maaf. Apa yang terjadi antara kita pun, dah lama saya lupakan. Saya doakan awak dapat gadis yang lebih baik dari saya” dia hanya tertunduk kemudian kembali mengangkat muka memandang kami. Tersenyum.

“Terima kasih. Dan saya doakan kamu berdua bahagia hingga ke syurga”

“Amin. Terima kasih” entah kenapa secara spontan aku mengaminkannya. Tapi langsung aku tak berani pandang wajah Azlan. Aku tahu, sekurang-kurangnya Azlan boleh berasa lega sekarang. Ya, aku mahu dia rasa begitu.

“Hani nak minta maaf jugak pasal tadi” tiba-tiba baru aku teringat.

“Pasal td? Oh ya! Hebat jugak tendangan Hani, nasib tak patah. Haha” Aku sudah tersengih rasa bersalah. Tapi aku sempat lihat, ada riak wajah kesal pada Faiq. Maafkan Hani, kalau Faiq hadir lebih dulu daripada Azlan, mungkin Hani masih boleh terima walaupun Faiq dah lukakan hati Hani, buat Hani tertunggu-tunggu. Sebab dulu, Hani hanya kenal Faiq je. Faiq yang membahagiakan. Faiq yang selalu buat Hani gembira walaupun akhirnya Faiq pergi dengan orang lain. 

“It’s okay,salah Faiq jugak sebab masuk tak bagi salam tadi” eh, tau tak pe. Azlan masih dengan riak wajah tenangnya. Hello, Azlan. At least, gelak la sikit. Atau buat muka menyampah awak, atau buat muka macam awak nak minta putus sebab baru tahu tunang awak ni brutal sebenarnya. Aku ni dah kenapa? Minta sangat macam tu. Hmm…sebenarnya, aku teringin nak tengok dia cemburu. Nak tengok sangat-sangat. Huh!

“Oh, ya. Kereta Azlan tadi dah hantar ke bengkel. Nanti uncle minta Pak cik Zain hantarkan Azlan balik”

“Tak pelah, uncle. Azlan naik teksi sajalah. Lagipun dah lewat ni. Kasihan pulak pak cik Zain nak hantar time-time macam ni”

“Eh, kalau macam tu, tumpang saya saja lah. Azlan nak balik mana?”

“Eh, tak apalah. Menyusahkan pulak. Rumah saya di Subang”

“La, dalam perjalanan saya dah tu, boleh la tumpang sekali”

“Err”

“Jangan risau. Kita dah macam satu family dah kan? Faiq ni pakcik dah anggap macam anak sendiri sejak dulu lagi. Jadi Azlan dengan Faiq pun pakcik dah anggap macam keluarga sendiri. Tak payah segan-segan dengan Faiq” Papa ni. Agak-agak lah. Dorang ni kan dah macam rivals. Ceh. Ada hati pulak aku ni, konon-konon nak dorang berebut aku la kan. Astaghfirullahalazim…niat dah terpesong tu.


“Erm, baiklah”

*********************************************************************************

Aku bukak laptop dan sign in yahoo messenger. Aku rasa aku macam kena cakap something pada Azlan sejak pertemuan kami tadi. Tapi sebenarnya aku tak tahu nak cakap apa. Aku tengok senarai friend di YM. Azlan tak online pun walaupun aku kira sudah 2 jam dan sepatutnya dia sudah sampai di rumah. Ah, aku pun satu, takkan lah dia nak terus online. Mestilah nak bersihkan diri, solat dulu. Aku biarkan YM aku terus online. Aku masih menunggu dia. Tapi sampai aku tertidur pun takde nampak tanda-tanda dia online. Jam pun dah pukul 3 pagi. Last-last aku off je laptop dan terus tidur.

Dua hari kemudian, sedang aku menyiapkan tugasan di pejabat. Azlan hantar chat di YM aku. Baru perasan yang aku punya automatik online. Ni mesti gara-gara aku lupa nak sign out semalam. Dah la komputer kat ofis, naya je kalau kena hack.

Azlan_: Assalamualaikum. Dah buat apa-apa preparation? Dah sampai mana?

Hani_Karmilla: Untuk?

Azlan_: Kahwin.

Hani_Karmilla: Hmm, mama tengah siapkan. Saya buzy sekarang.

Azlan_: Awak betul-betul dah bersedia nak kahwin dengan saya?

Azlan ni dah kenapa? Tiba-tiba pulak lain macam je?

Hani_Karmilla: Awak ada masalah ke? Atau awak tiba-tiba berubah fikiran?

Azlan_: Saya rasa selama ni saya terlalu memaksa awak. Sekarang saya bagi awak masa untuk buat pilihan lagi.

Ya Allah, apa kena dengan Azlan ni? Ni mesti kes Faiq hari tu? Atau? Faiq ada cakap apa-apa tak masa dorang balik sama-sama hari tu?

Hani_Karmilla: Faiq ada cakap apa-apa ke dengan awak hari tu?

Azlan_: Dia tak cakap apa-apa. Cuma saya tau selama ni awak tunggu dia kan?

Hani_Karmilla: Saya tunggu dia atau tak. Tu cerita lama saya. Sekarang awak dah tahu kan pilihan saya?

Azlan_: Saya masih nak bagi awak pilihan.

Hani_Karmilla: Awak ni dah gila.

Azlan_: Saya tengah bagi awak pilihan.

Hani_Karmilla: Saya benci awak. Saya tahu ni alasan awak je kan? Saya tau saya bukan gadis idaman awak. Sebab tu suka-suka hati awak buat saya macam ni. Saya tak kisah awak nak buat saya macam ni, tapi fikir pasal perasaan parents kita. Kalau awak betul-betul tak nak, pulangkan dengan cara yang baik. Jangan nak cari alasan macam ni.

Send. Terus aku sign out. Geram. Sedih. Entah kenapa aku betul-betul sensitif kali ni. Bukan aku harus happy ke? Aku ada peluang kembali pada Faiq. Terima pinangan dia. Tapi bukan ni yang aku nak.

“Hani, Encik Rahman dah datang?” aku terpinga-pinga dengan kemunculan Jenny  dipintu bilik aku. Melihat aku yang sedang kebingungan, Jenny menerangkan pada aku.

“Well, untuk projek bangunan commercial kat Shah Alam” oh. Aku hampir terlupa gara-gara Azlan. Aku segera menyusun dokumen-dokumen penting untuk di bawa masuk ke bilik mesyuarat.

“Hai, Hani. Tengah pening fikir pasal nak kahwin ke? Apa susah, mama you kan tengah handle your preparation sekarang ni”

“Memang la tak susah. Tapi lagi susah kalau tiba-tiba pengantin lari” erk. Jenny sudah berkerut dahi. Okay, aku tahu aku sudah merepek.

“Pengantin lari pulak? Siapa yang lari? You nak lari ke tunang you yang nak lari?” aik, Jenny ni, macam tau-tau je? Semacam je tanya.

“Dah la, Jenny. Mungkin I terlalu penat tu yang merepek tak tentu pasal”

“Huu, bertuah you Hani. Tak lama lagi dah nak kahwin. I jugak yang tak kahwin-kahwin” aku angkat kening sebelah mendengar rintihan Jenny.

“Ala, ada la tu Jenny. Lambat atau cepat je. Berdoa la banyak-banyak” hmm…see Hani. Aku patut bersyukur dari awal lagi, at least jodoh aku sampai cepat. Suka tak suka, Azlan lah yang akan jadi teman seumur hidup aku nanti. Tapi masalah dah timbul antara aku dan Azlan sekarang. Macam mana kalau dia betul-betul lari pada saat-saat akhir. Cuba bayangkan bila hari perkahwinan tiba, majlis tiba-tiba jadi bualan mulut orang sebab pengantin lelaki tak muncul-muncul. Dan aku di atas pelamin hanya mampu terduduk lesu. Arghh…

“Hani, are you, okay?” erk? Alamak, aku ni terlalu mengikut perasaan pulak. Tak sedar Jenny masih di hadapan aku.

“Oh, I am okay. Jom pergi meeting”


Habis sahaja mesyuarat dengan kontraktor untuk projek bangunan komersial di Shah Alam tadi, aku terus menuju ke bilik aku. Hati masih tidak tenang mengingatkan kata-kata Azlan tadi. Dalam mesyuarat tadi pun, aku tidak menumpukan sepenuh perhatian dengan pembentangan dari kontraktor, lebih banyak Jenny yang menjawab sebarang pertanyaan dari pihak sana. Untuk pertama kalinya, aku jadi begitu terganggu. Memikirkan Azlan, memikirkan nasib keluarga kami. Ya, aku lebih pentingkan perasaan keluarga sekarang. Perasaan aku pada Azlan? Entah. Masih samar-samar. Mungkin.

‘Assalamualaikum, Karmilla. Ada apa call ni?’ aku tahu aku sedang cuba merendahkan ego aku sekarang. Perigi cari timba or what so ever rhymes pun aku dah tak kisah. Aku cuma fikirkan papa dan mama je sekarang dan juga the whole family.

‘Waalaikumussalam, Azlan. Saya nak bincang pasal hal yang awak cakap pagi tadi’

‘So, awak dah ada jawapan untuk soalan saya?’

‘Saya tak tahu apa yang awak fikir sekarang. Kalau ada salah saya, saya minta maaf. Kalau awak nak cakap saya perempuan tak tahu malu sekalipun, saya tak kisah. Tapi saya harap awak masih boleh consider perasaan keluarga kita. Apa akan jadi kalau awak tiba-tiba nak putuskan hubungan ni pada saat-saat akhir? Awak ada fikirkan tak tu semua?’ kedengaran suara mendengus di sebelah sana.

‘Saya rasa awak terlalu banyak berfikir. Soalan saya cuma satu, siapa pilihan awak?’ terlalu banyak berfikir? Siapa yang terlalu banyak berfikir?

‘Karmilla? Awak dengar tak apa yang saya cakap ni?’

‘Huh?’ entah, aku memang sedang keliru. Aku cuma risau majlis ni di batalkan.

‘Kita bincang balik bila awak dah betul-betul okay’

‘Saya harap awak boleh fikirkan balik keputusan awak’

‘Karmilla, saya minta maaf kalau saya buat awak stress, saya cuma nak awak fikir betul-betul, mungkin orang tu bukan saya. Saya bagi peluang pada Faiq dan awak sama rata. Sebab saya mula sedar, selama ni pasti ada sebab kenapa awak selalu menolak saya. Saya sedang mengambil kira keputusan awak sekali lagi’
Aku hampir pitam mendengar kata-kata Azlan. Kata-kata yang aku rasa bukan dari Azlan. Bukan dia yang dulu. Azlan yang tak pernah kenal erti putus asa walaupun terpaksa menyakitkan hati aku. Dan dia sedang memberi peluang pada saat-saat akhir macam ni?

‘Azlan, awak tak nampak ke saya dah buat pilihan? Kenapa mesti awak nak tanya lagi? Tak cukup lagi ke penerimaan keluarga saya pada awak? Sampai awak ragu-ragu pada keputusan yang sedang di redhai oleh semua? Atau awak memang nak kembali pada tunang awak dulu? Sebab tu, awak sengaja cipta alasan yang sama macam ni kan?’ tiba-tiba aku teringat tentang tunang yang dia pernah sebut semasa kami di Terengganu dulu. Sampai sekarang aku masih belum berpuas hati dengan penerangan dia. Aku masih rasa dia juga sedang menyimpan sesuatu.

‘Tunang saya dulu? Heh, apa yang awak cakap ni?’ tak faham ke berpura-pura tak faham?

‘Baiklah. Sudah. Awak juga nak keadilan yang sama rata jugak kan? Ok, fine. Sekarang kita ada masa 2 minggu lagi, saya bagi kita masa satu minggu. Awak juga tentukan pilihan awak, saya atau bekas tunang awak, atau tunang awak, atau kekasih awak atau what ever lah. Dan saya juga akan buat pilihan yang sama. Akhir keputusannya nanti, terpulanglah. Menyebelahi nasib keluarga atau kita’ akhirnya, aku turut sama terjebak dalam ‘sistem keadilan’ yang entah apa-apa ni. Aku turut sama melayan kehendak Azlan yang arghh…stress! Tapi di hujung talian yang aku dengar,

‘Haha’ dia gelak? What? Dia gelak? Hey, aku tak buat cerita lawak lah.

‘Eh, apa pasal awak gelak? Saya serious tau tak? Kenapa? Awak fikir awak dah menang macam ni?’

‘Karmilla, kenapa awak selalu fikir yang kita ni tengah berlumba? Ada menang, ada kalah. Kenapa awak selalu fikir perkahwinan kita ni macam satu taruhan, ada masa saya menang, ada masa awak nak menang’ bicara dia lembut. Menuturkan sebuah pertanyaan yang membuatkan aku mula tersedar. Kenapa?
‘Sebab saya tak percayakan awak’ dan ayat itu meluncur laju tanpa sedar.

‘Oh, bahagian mana yang awak tak percaya tentang saya?’ mungkin Azlan turut tersedar kesilapannya.

‘Semua. Semua tentang awak. Tak ada satu pun saya percaya’ dengan yakin kali ni, aku membalas. Kami kemudian terdiam.





bersambung.....

No comments:

Post a Comment