Sunday 30 December 2012

Bukan Niatku Part 3

Akhirnya termeterai pertunangan antara aku, Hani Karmilla dan dia, Azlan Muhammad. Tanpa rela. Ya. Nampaknya aku kalah dalam permainan ni. Padan muka aku.

"Hani, tahniah!! I pray for you both. Happy ending" entah apa-apa Yaya ni. Happy ending? Siapa cakap ni happy ending. Segalanya baru nak bermula okay. Dan. Huh. Menyesal kemudian tiada berguna. Sanggup ke aku buat perangai dengan tiba-tiba mintak putus.

On YM.

Azlan_: Maaf. Saya dah menang. Tapi ini bukan permainan. Walaupun awak mungkin anggap ni macam permainan. Tapi tidak bagi saya. Saya benar-benar serious.

Hani_Karmilla: Terpulanglah. Awak dah menang. Permainan atau tak, saya tak peduli. Yang saya tahu awak akan menyesal pilih saya.

Azlan_: Kenapa?

Hani_Karmilla: Sebab saya bukan semuslimah yang awak impikan jika itu yang awak fikir. Jangan ingat saya pakai tudung labuh, saya boleh jadi gadis idaman awak dan menjadi muslimah yang sempurna pada mata awak.

Azlan_: Sejujurnya. Awak bukanlah gadis idaman saya. Manusia itu tiada yang sempurna. Bertudung labuh adalah cara awak mewarnai diri awak kerana mahu dapatkan keredhaan dari NYA. Alhamdulillah. Saya tak mintak awak jadi sempurna pada mata saya. Berusaha menjadi terbaik di mata Allah s.w.t itu lebih baik.

Aku terpana. Untuk kali pertamanya, kata-kata dia berbekas pada hati aku.

Hani_Karmilla: Redha Allah?

Azlan_: Ya. Redha Allah itu lebih baik. Buatlah apa sahaja. Usahalah apa sahaja. Baikilah apa sahaja. Asalkan ianya dalam lingkungan keredhaan Allah s.w.t.

Aku terdiam. Tiada rasa mahu membalas lagi.



*********************************************************************************

Mama menangis tiba-tiba. Aku terkejut mendengar khabar yang baru aku dengar. Rasa seperti denyutan jantung yang selama ni berdetik normal terhenti tiba-tiba. Di ruang tamu sekarang ada nenek, papa, mama, Along dan Salsabila. Aku lihat wajah kecil itu. Tenang. Saat semua mula bersedih.

"Bukan mama tak sayang Salsabila. Bukan mama tak sayang" Aku juga sudah teresak-esak.

Salsabila tunduk memandang lantai.


Aku sudah tidak keruan. Ingin rasanya aku dakap tubuh kecil Salsabila. Melihatkan Salsabila sudah menjeling aku dari jauh, dan melihat ketenangan wajahnya buat aku rasa mahu pengsan kesedihan. Ya Allah, tabahnya kau, adik. Kau lagi tabah dari kakak kau ni.

"Walau apa pun, Salsabila tetap anak mama dan papa. Salsabila tak boleh pergi ikut keluarga kandung dia. Tak boleh. Mama tak izinkan" Rupa-rupanya selama ini aku salah faham. Bukan aku anak angkat mama dan papa. Tapi Salsabila. Salsabila yang manis. Salsabila yang sangat bersahaja. Salsabila yang selalu cuba untuk menjauhkan diri dari aku. Salsabila yang sentiasa tenang. Entah macam mana lagi aku nak gambarkan pasal Salsabila. Dia bagi aku adik yang sangat menyenangkan. Tetapi di sebalik tenangnya dia. Ada duka yang terpendam. 

"Mak saudara Salsabila nak ambik balik Salsabila tinggal dengan mereka. Salsabila nak ke ikut mereka?" tanya nenek dengan lembut pada Salsabila. Salsabila tertunduk diam. Pandangannya kemudian beralih pada aku. Aku perlahan-lahan menggeleng-gelengkan kepala. Mama masih menangis teresak-esak. Papa hanya tenang.

"Mama yang besarkan Salsabila dari kecil lagi. Sampai hati mereka nak ambik Salsabila dari mama? Memang salah mama kalau mama kurang bagi perhatian pada Salsabila, tapi bukan bermakna mama tak sayangkan Salsabila. Mama sayang sangat-sangat. Jangan tinggalkan mama, Salsabila" Salsabila mungkin anak yatim piatu, tapi bagi aku dia bukan lagi yatim piatu sejak dia tinggal dengan kami. Dia adalah adik yang di kurniakan oleh Allah swt sama macam aku, along dan angah lahir dalam rumah ini, di besarkan dalam rumah ini. Jadi tiada istilah yatim piatu yang boleh membezakan kasih sayang kami.


"Papa bukan tak sayangkan Salsabila, papa pun sayangkan Salsabila sama macam papa sayangkan Along, Angah dan Achik, tapi Salima, biarlah Salsabila buat keputusan sendiri. Bagi peluang pada Salsabila. Keluarga di sana adalah keluarga kandung Salsabila. Kat sana ada kenangan Salsabila dengan arwah ibu bapanya, kita tak boleh pisahkan mereka macam tu saja" papa mula bersuara. Salsabila tertunduk lagi. Kali ni aku nampak bahunya mula terhinjut-hinjut. Nampak sahaja itu, aku terus meluru memeluk Salsabila. 

"Salsabila nak tinggal kat sini dengan mama, papa, kak Hani, nenek, along. Salsabila...Salsabila sayang mama, papa, kak Hani, nenek, along. Salsabila tak nak ikut mak teh.." satu-satu Salsabila menyebut dalam tangisnya. Mama turut meluru memeluk Salsabila. Aku dan mama mengelap air mata Salsabila. Nenek mula mengesat air matanya yang turut mengalir laju. Papa menarik nafas lega tanda kesyukuran.


********************************************************************************


Salsabila baring di katil aku. Sedang tenggelam dengan bed time story nya. Tapi tak langsung nampak tanda-tanda mahu tidur. Aku duduk di sebelahnya sambil meriba laptop. Aku pandang Salsabila dengan penuh kasih sayang. Aku kucup dahinya. Dan dia masih senyap.

“Dah tidur ke?”

Senyap.
Aku intai mukanya. Masih lagi khusyuk membaca rupanya. Betul ke?

“Bella…”

Panggil aku perlahan.

“Hmm..”

“I love you”

“Dah seratus kali akak cakap hari ni” selamba tanpa memandang aku dia membalas. Aku tergelak kecil.

“Bella okay?” 

Entah soalan yang macam mana aku harus tanya. Sejujurnya, selepas rahsia sebenar tentang Salsabila terbongkar, dia tak pernah tunjukkan kesedihannya sebelum ni, dia menangis pun sekejap je. Itupun selepas dia melihat aku dan mama yang teruk menangis. Aku pulak yang over selepas tu, menangis tak henti-henti. Hmm, bila rahsia ni terbongkar, baru lah aku sedar yang aku lebih rela menjadi anak angkat keluarga ini dari biarkan Salsabila yang masih kecil menanggungnya. Baru aku sedar tindakan aku selama ni, yang lari dari kenyataan sebenarnya tindakan yang lebih dari budak sekolah tadika. Aku mengalihkan laptop aku ke meja kecil di tepi katil. Berbaring di sebelah Salsabila sambil memeluknya. Dia hanya diam.

“I love you, but I am wondering” sekali lagi aku mengucapkannya.

“Hmm?” Salsabila memandang aku hairan.

“Did you love me?” Salsabila terdiam. Hmm?

“I love you” perlahan-lahan keluar dari mulut kecilnya.

“Apa?”

“I love you” dan sekali lagi perlahan.

“Akak tak dengar” aku berpura-pura lagi. Seronok pulak dengar perkataan tu bila Salsabila sudah boleh di ajak bermesra. Selalu ada sahaja alasan dia nak menjauhkan diri dari aku. Aku pun tak tahu kenapa dia begitu selama ni, mungkin di sebabkan aku selalu jauh dari dia. Hanya sejak aku duduk di rumah barulah aku ada masa nak rapat dengan dia, tu pun dia selalu menghabiskan masa di rumah nenek.


“Eee…akak ni. Dengar betul-betul. I LOVE YOU” so sweet. Sweet hingga menghiris hati aku. Tanpa sedar air mata aku menitis lagi. Aku peluk dia erat-erat.

“Akak, boleh tak tolong jangan jadi macam budak kecik lagi” Haip. Aku sudah tergelak kecil mendengar ayat sangat matang dia. Salsabila. How I wish to be like you.

“Lepas ni, akak nak Bella tinggal dengan akak je. Jangan pergi mana-mana lagi. Stay dengan akak je sampai bila-bila, boleh?” 

Yeah, aku rasa aku tak boleh berpisah dengan Salsabila lagi. Entah kenapa, aku sudah dapat rasa Salsabila adalah sebahagian dari diri aku. Mungkin sebab aku pernah rasa apa yang dia rasa sebelum ni. Tapi kekuatan kami dengan cara yang berbeza. Dia sangat kuat. Tapi aku? Jauh.

“Akak kan dah nak kahwin?” Gulp. Kenapalah Salsabila mengingatkan aku pasal benda ni? Aku langsung tak teringat pasal masalah lagi satu ni. Huh!

“Mana ada. Kami baru bertunang. Mana tau akak tak jadi kahwin?” Entah apa-apa aku merepek depan budak kecik ni. Yang nyatanya, aku sedang tidak mahu berpijak pada tanah, pada kenyataan. Masih mahu mencipta angan-angan bak gula-gula kapas seperti anak-anak kecil.

“Abang Azlan tak suka akak ek?” huh? How could you tanya soalan macam tu kat akak, Salsabila?

“Tak lah” dengan yakin pulak tu aku menjawab.

“Habis tu? Akak tak nak kahwin dengan abang Azlan?” banyak pulak mulut budak kecik ni malam ni.

“Hurm…akak cuma nak Salsabila je. Akak tak nak orang lain” Salsabila dah mencebik. Aku mengangkat kepala mengintai duck face nya.

“Kenapa?” tanya aku.

“Akak nak tinggal sorang-sorang je ke? Nanti semua orang dah kahwin tinggal akak sorang tak kahwin-kahwin” Wohaa. Pedas berapi pulak mulut dia.

“Haip. Kenapa cakap macam tu? Siapa ajar?”

“Nenek cakap. Kalau kakak tak nak kahwin dengan abang Azlan dengan siapa lagi. Nanti tinggal akak sorang je tak kahwin-kahwin, jadi anak dara tua” Hemoh, hemoh, hemoh…ini sudah lebih.

“Oo..pandai ek korang mengata akak, nak kena geletek la ni kan?” tanpa menunggu Salsabila membuat penjelasan aku terus menggeleteknya. Terjerit-jerit dia sambil gelak.

“Dah la, kak. Dah la, kak. Geli la!!!”

“Akak!!!” bergempita bilik aku dengan jeritan Salsabila.

“Okey-okey. Dah. Diam”


“Akak ni..benci lah” marah dia kepada aku. Terus aku memeluknya.

“Okey, kita tidur, ok” aku membetulkan comforter di dadanya. Mengalihkan buku bedtime storynya. Menutup lampu tidur.

“Akak..” Dalam gelap Salsabila memanggil aku.

“Hmm…?”

“I love you” aku sudah tersenyum.

“Akak…”

“Hmm…”

“Abang Azlan pesan…”

“Erk?” pesan? Gulp.

“Sebelum tidur baca doa” Ceh. Ingatkan pesan apa la tadi.

“Ok, jom kita baca doa”




bersambung......


No comments:

Post a Comment