Sunday 25 November 2012

Bukan Niatku Part 2


2 ½ bulan sudah berlalu. Thesis sudah di hantar. Final exam sudah lepas. Yang pastinya aku telah merdeka. Kadang-kadang rasa rindu pada zaman belajar tetap muncul. Rindu pada Yaya, Yana, Ain dan rakan-rakan kelas yang lain. Ingat masa susah dan senang bersama-sama. Dan aku, beberapa bulan yang lalu bermati-matian tidak mahu meneruskan bidang quantity surveying ni, last-last aku muncul jugak kat office papa. Dan papa lah orang pertama yang paling gembira sekali melihat aku di situ. Melihat itu, aku tidak sampai hati.

Kerja aku menyiapkan taking off, BQ dan tender document. Banyak projek yang masuk membuatkan aku juga turut sama seperti staff-staff papa yang lain. Sama-sama stay back kat office sampai pukul 2, 3 pagi. Walaupun aku anak bos, tapi bukan cara aku nak cuci tangan balik time office hour macam tu je. Kalau boleh aku jugak mahu merasa bekerja keras. Kerja keras yang membolehkan aku rasa berbaloi dengan usaha aku untuk dapat gaji yang beribu-riban. Sebab aku sudah ada perancangan lain di dalam minda.

Hari minggu, merupakan hari yang paling aku suka. Dapat bersama-sama dengan mama. Masak sama-sama, kemas rumah sama-sama. Mama pun gembira sangat sejak aku ada banyak masa dekat rumah. Melihat mama gembira aku pun turut gembira.
“Hani, kalau Hani dah kahwin nanti,sunyilah mama kat rumah ni nanti” tiba-tiba mama cakap pasal kahwin. Aku pandang mama pelik.


“Mama ni, tiba-tiba pulak. Hani tak nak kahwinlah”

“Ish, mana boleh macam tu. Takkan lah nak duduk bawak ketiak mama 24 jam je” aku mencebik manja mendengar kata-kata mama.

“Mana ada duduk bawah ketiak mama 24 jam, Hani nak duduk kat belakang mama je, nak peluk macam ni” dan aku terus memeluk mama dari belakang. Mama tersenyum.

“Sama la tu” aku terdiam. Masih terus memeluk mama dari belakang. Rasa sangat selesa. Rasa ingin begitu lebih lama.

“Hani…” panggil mama.

“Hmm..?” masih terus di buai keasyikan memeluk mama sambil memejam mata.

“Lama mama tak jumpa Azlan” shrettt…seakan bunyi cd tersekat. Azlan? Aku perlahan-lahan melepaskan pelukan. Memandang mama dengan hairan.

“Kenapa tiba-tiba mama sebut pasal Azlan ni?” yelah, jangan mama cakap nak Azlan jadi menantu dia sudah. Teka aku. Manalah tahu, mama bukan boleh kira kadang-kadang. Dah la mamat tu dah bertunang. Dan aku? Huh…memang takkan la nak teringin bersuamikan dia.

“Hari ni dia dan family dia nak datang melawat” huh?

“Oh, melawat. Sebab tu lah mama beria nak masak sungguh-sungguh ni?”

“Yelah, Hani patut kenal dengan family Azlan sekali. Mereka tu baik orangnya. Nanti kalau Hani dan Azlan…”

“Ma, kenapa pulak Hani dengan Azlan tiba-tiba ni?”



Perjumpaan sebuah keluarga dengan sebuah keluarga yang lain dalam erti kata hendak menjalinkan ukhwah fillah memang manis. Mengukuhkan lagi kekuatan Islam dan membenarkan apa yang tercatat di dalam al-quran yang sesama Islam itu bersaudara. Aku suka dan sangat kagum dari hari ke hari dengan kenyataan ini. Tetapi entah kenapa, kali ni rasa gelisah bertandang kuat dalam hati aku. Pertemuan ini bukan sebarang pertemuan. Tapi pertemuan yang mahu menyatukan dua buah keluarga. Dan dua buah keluarga itu adalah keluarga aku dan Azlan.

“Azlan ni, tak lama lagi nak sambung pengajian dia kat Jordan. Jadi, kesempatan yang masih ada lagi ni, kami bercadang kita dahulukan mana yang sempat. Sekurang-kurangnya majlis pertunangan mereka kita adakan sebelum dia berangkat ke Jordan” ayah Azlan memulakan bicara. Aku sudah gelisah. Aku pandang mama. Mama tersenyum. Azlan yang turut sama hanya diam. Hey, say something la. Bukan kau dah bertunang ke? Ni mesti pandai-pandai sendiri bertunang tak bagitahu mak ayah. Apa punya perangai la.
“Baguslah macam tu, saya ikutlah mana yang dah tuan haji cadangkan. Untuk kebaikan mereka juga nanti” what? Papa? Sampai hati.

“Yelah, baguslah macam tu” bagus macam mana sangat tu pakcik? Aku sungguh tak sanggup. Berkahwin dengan Azlan? Arh, tak dapat bayangkan. Hari-hari agaknya aku sakit hati dengan kesengalan dia.
“Maaf saya nak mencelah, sebelum tu saya nak tanya, adakah tuan empunya diri bersetuju dengan rancangan ni?” tiba-tiba Azlan bersuara. Semua mata memandang Azlan sebelum pandangan beralih pada aku. Aku tergamam. Kalau ikutkan hati aku sekarang, sudah pastilah meronta-ronta tidak bersetuju. Macam mana aku nak setuju, aku tak suka Azlan. Aku tak suka dia. Tak pernah terfikir nak hidup bersama dia. Kalau Yaya tahu ni wajib kena gelak. Tapi tu tak penting. Yang penting aku tak suka dia. Nak hentak-hentak kaki rasa. Kalau nak ikutkan rasa tak mahu dalam hati ni nak je aku bangun dan cakap

‘Maaf saya tak setuju dengan rancangan ni. Anak pakcik manusia yang paling pelik yang saya pernah jumpa. Saya tak nak. Saya tak nak. Saya tak nak’

Aku pandang mama. Aku pandang papa. Kedua-duanya memandang aku dengan pandangan yang sama. Pandangan berharap. Tapi entah kenapa. Sudahnya,
“Saya ikut sahaja apa rancangan papa dan mama” what? Hani. Kau memang betul-betul takde pendirian. Mata Azlan sudah membuntang terkejut. Tak percaya. Suara papa dan ayah Azlan kembali mengambil ruang perbincangan. Ada nada gembira dan lega di situ. Yang pasti aku sendiri tidak percaya dengan keputusan aku ini. Aku cuma tidak pandai menolak. Sungguh aku tak pandai kalau melibatkan kedua orang yang aku sayang ini.

“Alhamdulillah, kalau macam tu kita tetapkan hari pertunangan mereka” suasana kembali meriah dengan suara mama, papa dan kedua orang tua Azlan. Azlan memandang aku dan cuba tersenyum nipis. Aku menjeling. Dia tersengih. See. Arghh..



Azlan memandang Hani lama. Ada riak wajah tidak puas hati pada Hani. Mesti dia naik angin meroyan sorang-sorang lepas ni. Azlan tersengih. Karmilla sudah menjeling. Ayahnya pula tanpa sebab, tiada angin tiada ribut tiba-tiba nak jodohkan dia dengan Karmilla. Bukan dia tak tahu perangai Karmilla. Tak pernah pulak dia terfikir yang papa Karmilla, Dato’ Rosli sengaja mengupah dia menjadi bodyguard semasa di Terengganu dulu kerana nak dia mengenali dan melembutkan hati keras Karmilla. Apa yang dia buat sebaliknya menambahkan perasaan menyampah Karmilla dengan perangai gila-gila semula jadinya. Tapi bila mengenangkan pertemuan pertama dia dengan Karmilla di Terengganu dulu, sedikit sebanyak dia tertarik dengan karakter Karmilla yang bersahaja. Walaupun kadang-kadang menyakitkan hati tapi dia pasti itu adalah self defense mechanism yang ada pada Karmilla. Self defense mechanism seorang muslimah mungkin.
Di dalam bilik aku terduduk di lantai, hujung katil. Memeluk lutut. Air mata mengalir. Bodoh. Aku sedang marah dengan diri sendiri. Perlahan-lahan aku menghitung jasa, jasa papa dan mama yang harus aku balas kerana membesarkan aku. Membesarkan aku dalam rumah mewah ini. Mungkin ini sahaja jalan untuk aku terus balas jasa mereka sehingga aku sudah ada pendapatan sendiri dan keluar dari rumah ni. Bina hidup sendiri. Cari keluarga kandung aku. Senteng. Akal apa aku pakai ni? Tapi tunggu. Ni kan baru merisik. Belum bertunang lagi. Come on. Life must go on.

“Tahniah, Hani. I love to hear that you with Azlan. Aku dah agak dia suka kau masa kat Terengganu lagi” aku memandang Yaya dengan perasaan kosong.

“Merisik je belum bertunang lagi dan kau jangan buat sebarang assumption boleh tak, jiwa aku dah cukup sesak sekarang ni”

“Come on, Hani? Okey-okey. Aku tak buat assumption, jom kita bercakap pasal kenyataan. Azlan tu kau nampak macam mana? Baik kan? Macam kau cakap dulu, baik, handsome, muka suci….” Aku memandang tajam pada Yaya. Yaya angkat tangan tanda surrender.

“Baiklah,Hani. Jom kita layan perasaan kau pulak. Kalau kau tak suka dia kenapa kau setuju hari tu?”
“Sebab mama dan papa aku”

“Oh, okey dan kenapa pulak sekarang kau tak suka?” aku menjegil mata memandang Yaya. Eh, Yaya ni nak main-mainkan aku ke pulak.

“Bila bercakap pasal cinta, aku faham sangat dengan kau. Sekurang-kurangnya Azlan tu lebih baik dari dia” sambung Yaya lagi. Aku pandang ke atas. Apa pulak teori atau contoh lapuk Yaya kali ni?

“Dia?” tanya aku selamba. Walaupun aku tahu siapa yang Yaya maksudkan.

“Faiq” aku tunduk pandang lantai.



“Jangan cakap kat aku kau masih suka kat dia, masih sayang kat dia. Dah cukup 4 tahun kau jadi macam…”

“Yaya..kau jangan nak lebih-lebih”

“Okey-okey, tapi aku still nak tanya kau, kau masih tunggu Faiq lagi?” aku menghela nafas. Sesak.

“Dia cerita lama aku. Tak perlu kau nak ulang tayang balik perasaan aku kat sini”

“Maknanya kau masih suka kat dia lagi lah” separuh menjerit Yaya kali ni. Aku membulatkan mata.

“Yaya, jangan menjerit boleh tak?”



Aku berdiri di hadapan cermin, membelek-belek blouse baby pink paras lutut yang tersarung elok di tubuhku. Membetulkan rambut ikal mayang yang melepasi bahu. Menyalitkan lipstick nipis di bibir. Dengan make up simple aku rasa aku sudah cukup yakin untuk bertemu dia.
Aku keluar dari rumah, memandu kereta menuju ke rumah Julia. Malam ni party hari jadi di rumah Julia. Perasaan? Sangat teruja dapat join party hari jadi ni sebab aku tahu Faiq pasti ada. Aku tak sabar nak surprisekan Faiq. Aku tahu dia tak pernah pandang aku selama ni. Kali ni aku nak dia pandang aku sorang je. Bibir tersenyum. Sesekali aku tertawa kecil. Dah macam orang angau pulak aku rasa.

Bunyi musik yang kuat tidak aku hiraukan, mata melilau mencari Faiq. Aku berjalan di celah-celah orang ramai. Kelihatan ramai pasangan yang sedang berbual-bual sambil berbisik-bisik. Aku tidak hiraukan sehinggalah aku terus berjalan dan terlanggar seseorang. Seorang gadis yang sangat cantik dengan skirt paras lutut dan blouse hitam topless. Bersanggul cantik. Memandang aku dengan hujung mata.

“Sorry-sorry”

“Sorry?” gadis itu mencebik sambil memandang aku atas bawah.

“Honey” kedengaran suara lelaki mendekati kami. Faiq. Aku tersenyum gembira.

"Hai, Fa.." belum sempat aku menegur Faiq sudah melingkarkan tangannya ke pinggang gadis itu. Pandangannya kemudian teralih pada aku. Dia memandang aku lama. Aku sudah terkedu melihat kemesraan Faiq dengan gadis itu.

"Hani? Is that you?" tegur Faiq dengan nada terkejut. Aku memandang Faiq dengan perasaan kecewa.

"Honey what, dear?" tegur gadis itu dengan nada tidak puas hati. Kemudian Faiq tergelak kecil.

"Oh, no sayang, this friend of mine nama dia Hani" 


"But Hani, Hani datang sini dengan siapa? Boy friend ek? Tak cakap kat Faiq pun Hani dah ada boy friend?"  Faiq buat muka kecewa tapi tak lama dia tersenyum menanti jawapan aku. erk. Boy friend?

"Tak, Hani datang sorang" lidah aku kelu selepas itu. Rasa sesak dalam dada. Rasa sebak. Rasa macam orang bodoh je. Aku memandang Faiq dan kekasihnya. Sama cantik sama padan. Aku? Hakikatnya persalinan aku yang konon seksi pada mata aku dengan corak polka dot pada blouse baby pink paras lutut aku ni sebenarnya menampakkan sangat betapa out of datenya aku. Dan kaca mata berbingkai besar di atas batang hidung aku? Huh. Menampakkan betapa kolotnya fesyen aku.

"Dear, betul ke ni kawan you?"

"Yelah, nama dia Hani Karmilla. You pun boleh berkawan dengan dia. Dia baik sangat" aku tersenyum tawar mendengar pujian Faiq. Kekasih Faiq menjeling ke atas mendengar pujian Faiq.

"Heh, please lah. Kolot okay" Zap. Sentap. 

"Dear, tak baik..." belum sempat Faiq menghabiskan kata-katanya, dia sudah di tarik oleh kekasihnya meninggalkan aku. Dalam pada nak membela aku, laju jugak dia pergi. Tanpa menoleh aku sedikit pun. Dan air mata aku mengalir laju time tu jugak. 


*********************************************************************************

Aku buka lappy untuk online. Tiba-tiba bunyi ketukan di pintu bilik. Heh. Mama la tu. 

"Masuk" jerit aku tanpa menoleh.

"Assalamualaikum" aku terkejut mendengar suara comel itu dan segera berpaling.

"Salsabila, sayang. Baru sekarang nampak muka. Best sangat ke duduk rumah nenek, huh?" aku sudah teruja menatap muka adik kecil aku ini.

"Assalamualaikum..." dia sudah memeluk tubuh sambil mengulang salam yang tak terjawab. Aku tersengih.

"Waalaikumussalam, sayang. Akak jawab dalam hati lah"

"Yelah tu" laju je bibir mongel itu menjawab.

"Meh sini, akak nak kiss sikit"

"Tak nak"

"Eee...sombongkan sekarang?" aku pura-pura marah sambil mencekak pinggang. Salsabila menjeling ke atas. Ish, budak kecik ni kan.

"Salsabila ada benda nak bagi akak ni" 

"Apa dia?"

Kemudian dia menghulurkan sehelai kertas yang berlipat untuk aku. Aku mengangkat kening sebelah.

"Salsabila nak bagi lukisan untuk akak lagi ke?" tanya aku sambil mengambil kertas berlipat dari tangan kenitnya.

"Nop. Abang Azlan bagi"

"Huh?" aku sudah terkejut. Takkan la surat cinta kot. Hish. Tak main lah surat-surat cinta ni. Kolot betullah mamat ni. Aku pandang Salsabila yang melilau memandang ruang bilik aku.

"Macam mana Salsabila boleh jumpa Abang Azlan ni?"

"Dia datang rumah nenek petang tadi"

"What?" aku separuh menjerit. Berani dia pergi rumah nenek. Ni mesti nak kempen raih undi ni. Hish.

"Akak, tolong jangan jerit boleh tak?" selamba dia menegur aku. Aku letak kertas berlipat dari Azlan atas meja. Malas nak layan. Kalau boleh nak aje aku buat kapal terbang dari kertas tu dan melancarkan ke tong sampah. Tapi pandangan aku sekarang lebih terarah pada Salsabila. Aku buat muka serious.

"Salsabila, sini kejap akak nak bisik sikit" dengan muka tak bersalah Salsabila mendekati aku. Muah. Satu ciuman hinggap di pipi.

"Akak!!!"

"Alah, tak luak pun. Meh nak kiss lagi"

"Tak nak!" aku sudah memeluk dan menggeleteknya. Salsabila kemudian kalah dan ketawa terkekek-kekek. 

"Dah la,akak"

"Ok, akak akan lepaskan kalau Salsabila janji satu benda dengan akak"

"Okay-okay"

"Jangan pergi rumah nenek selalu sangat boleh tak? Tinggal akak sorang-sorang je kat rumah ni. Akak sunyi bila Salsabila takdek tau" Salsabila tiba-tiba diam. Aku yang sedang memeluk Salsabila dari belakang kecilnya mengintai mukanya. Aik, senyap pulak budak kecik ni.

"Kenapa senyap?"

"Akak kan ada mama. Mama kan sayang akak" aku terkejut mendengar kata-kata dari mulut kecil itu.

"Kenapa cakap macam tu, sayang. Mama akak kan mama adik jugak? Apalah Salsabila ni" entah kenapa tiba-tiba ada suasana sayu. Dan Salsabila masih senyap. Aku bertambah hairan.

*********************************************************************************


Sekeping kertas yang di pass pada Salsabila yang aku sangka surat cinta rupa-rupanya sebaris email. Dengan pesanan di bahagian bawah.

p/s: Kalau ada apa-apa masalah berkenaan rancangan keluarga kita, boleh bincang dengan saya. Add me in your YM, kalau takdek YM sila sign up sekarang.

Huh. Ini adalah paksaan. Tak heran lah, aku memang dah sign up YM dulu-dulu lagi. Dia ingat aku ni kolot macam dia ke. Tapi bincang dalam YM? huh. Kelakar lah mamat ni. See. Kan kau dah gelabah sekarang, Azlan. Aku tahu sebenarnya kau bimbang kalau kau terpaksa putuskan pertunangan dengan awek kau, kan. Huh. Dah tahu sangat perangai lelaki ni.

Aku add Azlan sebagai friend. Dan dia terus approve. Tapi tiada sebarang tanda-tanda dia mahu berbincang. Seminit. Dua minit. Lima belas minit kemudian. Tiba-tiba.

Azlan_: Assalamualaikum

Hani_Karmilla: Waalaikumussalam

Azlan_: Kalau awak ada apa-apa masalah, awak boleh contact saya kat sini. Buzz je saya. Anytime.

Hani_Karmilla: Awak ni pakar penyelesai masalah ke?

Azlan_: Boleh jadi kalau ni masalah yang melibatkan keluarga.

Heh, tau takut. Gelabah la tu.

Hani_Karmilla: Saya tak ada apa-apa masalah. Saya ok je. Kenapa? Awak ada masalah ke pasal rancangan keluarga kita?

Azlan_: Saya risau awak meroyan sorang-sorang je.

What?? Ish. Saja nak kenakan aku ke apa. Eleh, takut aku meroyan sorang-sorang ke atau dia yang tengah meroyan. Maklumlah impian nak hidup bersama kekasih hati hampir terpadam.

Azlan_: Nanti bila kita dah bertunang dan saya dah ke Jordan, jangan pulak saya dengar berita yang ada orang nak putuskan tunang kat sini.

Hani_Karmilla: Dan jangan pulak saya dengar ada orang nak putuskan tunang kat Jordan sana tu. Yelah, mana lah tahu ada orang nak tuntut tunang or tetiba berubah fikiran kan!

Azlan_: Tuntut tunang? Maksud awak?

Erk. Eleh buat-buat tak tahu pulak. Eh, tapi yang aku ni beria sangat nak provoke dia tu apa kes? Dah buang tebiat? Apa aku nak cakap ni? Adoi. Berterus terang je lah.

Hani_Karmilla: Bukan awak cakap awak dah bertunang ke? Dan kenapa awak still setuju dengan rancangan family awak nak kita bertunang?

Azlan_: Yeke saya ada cakap macam tu? Dan kenapa pulak awak jugak setuju?

Hani_Karmilla: Biar saya berterus terang dengan awak. Saya benci dengan lelaki yang suka main-mainkan perasaan perempuan. Kalau awak betul-betul dah bertunang, jangan awak nak buat kerja gila bersetuju dengan pertunangan kita.

Azlan_: Bagus. Saya suka awak berterus terang macam tu. Tapi bukankah dalam hal ni kita sama je?

Hani_Karmilla: Sama tang mana pulak ni? Awak jangan nak buat lawak yang tak lawak langsung kat sini.

Azlan_: Bila masa saya buat lawak pulak? Awak yang buat lawak sekarang ni. Saya kan ada tanya awak setuju atau tak dengan rancangan keluarga kita dan awak terus setuju je. Awak sangat lawak. Bersetuju tapi muka dah macam kucing hilang anak.

Hani_Karmilla: Ish. Awak takkan faham. Dah saya tak nak chat dengan awak lagi.

Azlan_: Awak memang macam tu. Suka lari dari masalah. Suka lari masa perbincangan tengah sampai kemuncak.

Hani_Karmilla: Jangan nak berlagak macam awak dah kenal saya lama.

Azlan_: Walaupun tak lama saya kenal awak. Tapi saya still boleh kenal awak. Masa kita sudah berbaik di pantai beberapa bulan lepas, awak balik macam tu je walaupun mama awak pesan mintak tolong saya drive kan. Saya tunggu awak macam tunggul kayu. But it's okay, mungkin itu point pertama saya untuk kenal awak.

Erk. Dia tunggu? Yeah, aku tahu yang tu memang salah aku. Tapi aku tak minta pun dia drive kan. Aku ingat dia tak tahu langsung since mama yang suruh aku cakap kat mamat ni. Nak cakap sendiri kat dia? Memang tak lah.

Hani_Karmilla: Saya tahu yang tu salah saya. Saya minta maaf. Cuma saya harap awak boleh buat keputusan yang lebih baik.

Azlan_: Maksud awak?

Hani_Karmilla: Batalkan pertunangan kita.

Azlan_: Awak dah buat keputusan muktamad? Dah fikir masak-masak?

Hani_Karmilla: Selepas perbincangan ni, saya rasa kita memang tak serasi.

Azlan_: Sangat kelakar. Mula-mula bukan main lagi awak provoke saya cakap awak tak kisah. Sekarang awak pulak orang pertama yang mengaku kalah. Awak sangat tak tetap pendirian. Tak kuat semangat.Kena uji sikit dah kalah. Kita belum bertunang lagi tapi awak dah gagal. Fail.

Zapp. Berdarah hati aku baca statement berani mati mamat ni. Bahasa tu takde insurans langsung. Macam mana aku nak hidup dengan dia kalau dah macam ni? Huh? Sempat pulak aku fikir macam mana? Memang tak ke mana lah.

Hani_Karmilla: Awak memang sengaja nak provoke saya kan? Ya, saya tahu saya memang tak kuat. Saya mengaku. Tapi awak tak layak judge saya. Baiklah, awak memang nak saya tetap pendirian kan? Esok pagi saya akan bincang dengan mama dan papa saya untuk batalkan pertunangan kita. Dan awak tak payah nak membebel pasal pendirian saya atau apa-apa lagi pasal saya. It's over. Muktamad.

Azlan_: Heh. Baiklah. Saya suka pendirian awak tu. Dan saya jugak nak awak tahu, saya pun ada pendirian saya sendiri. Saya tetap akan teruskan pertunangan kita. By hook or by crook. Assalamualaikum.

Hani_Karmilla: Awak ni kan.

Sekali tengok dia dah sign out. Ya Allah. Apa aku dah buat ni? Niat aku cuma nak provoke dia je, konon aku tahu dia akan surrender dan takkan setuju dengan rancangan pertunangan kami. Tapi last-last macam ni pulak. Niat tak menghalalkan cara, Hani.



bersambung.....








No comments:

Post a Comment