Thursday 26 April 2012

Benci dan cinta #11

Malam itu sesampainya di rumah aku terbaring di atas katil. Rasa masih bermimpi dan kaki tidak berpijak ke bumi. Setelah 5 tahun akhirnya Amer cuba memberikan tanda yang aku impi-impikan selama ini. Mencintai Amer selama 5 tahun membuatkan perasaan aku seperti roller coaster. Takut dan gayat tapi masih mahu bertahan. Bodoh kah aku selama ini? Melihat Amer bersama perempuan lain dan aku hanya setia kepadanya atas nama kawan. Kawan seperti yang Amer mahukan dari hari pertama kami kenal dan seterusnya perasaan aku padanya mula berputik. Arghh...begitu complicatednya perasaan ini. Dan setelah 5 tahun, akhirnya dia mencintai aku? Benarkah dia mencintai aku? Atau sekadar ingin lupakan bekas teman jiwanya dulu. Arghh...dah kenapa aku pula yang seperti ragu-ragu kali ini?

Telefon berbunyi bip tanda mesej masuk

Amer
Salam, dah tidur? 


Aku mula menaip

Aku
Wasalam, belum.

Amer
Tak boleh tidur?Saya pun tak boleh tidur

Aku
Kenapa?

Amer
Saya mula rasa takut 

Pelik. Aku bangun dan mula duduk. Seolah-olah mahu mendengar penjelasan Amer dengan cara yang lebih santai walaupun ianya hanya melalui SMS.

Aku
Takut? Kenapa? 

Amer
Entah, tiba-tiba saya rasa takut kehilangan awak. Saya takut tak dapat jumpa awak lagi

Aku
Saya terkejut sebenarnya.

Amer
Kenapa? Awak tak suka?

Aku
Tak. Maksud saya, saya terkejut dengan apa yang berlaku malam ni

Amer
Saya tau saya buat keputusan yang tepat. Saya tak tahu apa perasaan awak pada saya sekarang. Masihkah awak punya perasaan seperti dulu pada saya?

Aku tertanya-tanya. Macam mana dia boleh fikir macam tu? Adakah dia tahu?

Aku
Apa maksud awak?

Amer
Maaf sebab saya buat-buat tak tahu selama ni. Saya mengaku saya tamak. Masa tu saya sukakan dia dan pada masa yang sama saya sukakan awak. Saya pilih dia sebab saya tahu awak akan sentiasa ada di sisi saya. Walaupun saya tau awak akan terluka.


Aku tersentak. Maksudnya selama ni Amer sengaja biarkan aku jadi seperti orang bodoh? Biarkan aku terhegeh-hegeh. Damn. Muka aku terasa panas. Air mata mula menitis. Sampai hati, Amer. Dalam masa yang sama aku jadi geram.

Aku
Oh, so, apa perasaan awak sekarang? Puas hati? Dan berapa lama lagi awak nak saya jadi seperti orang bodoh?

Aku tahu perasaan marah aku sudah meletus. 

Amer
Aleeya, let's meet tomorrow. I don't think this is the best way to talk about it. If you want to curse me when we met, I'll stay. I'm sorry, dear.

Aku tak faham kenapa tadi dia berikan aku harapan dan dalam masa yang sama nak hancurkan perasaan aku. I feel really stupid right now.



Di tempat kerja aku hanya melakukan kerja-kerja aku seperti biasa. Tiada usikan lagi dari Ariff awal-awal pagi seperti selalu dan aku senang begitu sebab aku benar-benar tak dek mood hari ini. Setelah aku membersihkan bahagian hadapan aku mula menuju ke rak-rak buku.

"Ehem, che che. Kenapa senyap je hari ni?" aku hanya menjeling dengan hujung mata. Malas nak pandang wajahnya. Memandang Aliff samalah seperti aku memandang Amer. Dua beradik ni macam selalu suka buat aku marah. Setelah membetulkan susunan buku di rak, aku berpindah ke rak sebelahnya. Aliff tetap mengekor ku dari belakang.

"Gaduh dengan abang?" kerja aku terhenti. Aku memandangnya. Tiada senyuman mengejek di wajahnya. Dia kelihatan serious.

"Tak lah. Hari ni saya tak dek mood nak cakap dengan sape-sape"

"Oh, okay!" dan dia berlalu pergi. Fuhh, lega. Faham bahasa jugak budak nih.

-----------------------------------------------------------------------------------------


Lunch time

Aku duduk berhadapan dengan Amer di dalam restoran. Dengan perasaan yang bermacam baur aku terpaksa juga berjumpa dengannya. Ya, aku kena jadi seorang yang rasional, masalah takkan selesai kalau aku hanya mengikut perasaan marah aku. Seperti sebelumnya, aku tetap menjadi seorang yang bodoh untuk terus mendengar penjelasannya.

"Awak tahu, makanan tengah hari kat sini paling sedap. Waktu lunch saya memang suka datang sini" okey, aku sekali lagi cuba positif, ini mungkin cara dia memulakan bicara tentang masalah kami. Aku hanya terdiam. Lauk pauk yang sudah terhidang di atas meja tak menarik perhatian aku langsung.

Dia memandang aku yang terdiam sejak dari tadi.

"Aleeya, kita makan dulu, okay. Sekejap lagi saya bawak awak ambik angin" dia perli aku ke?

Amer mula mengisi pinggan aku dengan macam-macam jenis lauk. Mata aku dah terbeliak.

"Amer, cukup lah tu. Awak ingat saya apa?" Amer memandang aku lalu tersenyum.

"Akhirnya, dengar jugak suara awak" ish, dia ni memang sengaja.

Tiba-tiba telefon bimbit Amer berbunyi.

"Erm, okay. I'll meet you there. Give me some more time. Maybe I'll be late but I'll make it" aku sudah mengerutkan dahi. Dia sangat sibuk. Rasanya tak perlu kami berjumpa sekarang.

Selepas menghabiskan makan tengah hari dengan perasaan yang tidak begitu tenang, dia mengajak aku ke taman, ambil angin katanya.

Aku?

"Ermm, Amer saya rasa. Tak perlu kot. Awak sibuk dan saya pulak kena cepat-cepat masuk kerja. Lagipun kasihan kat Aliff, nanti waktu lunch dia lambat pulak semata-mata nak tunggu saya masuk"

"But we need to discuss about our matter, right? It's okay, we just need a little time" aku menarik nafas.

"Amer, I really don't think so. Our problem can't be a of little time to be settled. I don't need your busy time and I don't want to sacrifice other's time as well. Kita boleh berjumpa lain kali. You know me, right. I am a person that can wait for you as you said before. It's okay, it's only little time. Setelah bertahun-tahun, apalah sangat a little time tu. So, it can be anytime" yeah, ayat yang penuh dengan rasa kecewa. Amer terpana.

"Aleeya, I'm sorry. A thousands sorry...."

"I don't need it. A thousands or even a million. Please go, you have a lot of works to do"

"Aleeya, I'll meet you tonight"

"No"

"Why?"

"Saya rasa dah takdek perkara yang harus kita bincangkan lagi. Penjelasan awak dah cukup jelas. I don't need more"

"Damn it! I shouldn't tell you about it before, right?" Amer mula kelihatan serious dan bengang. Pertama kali Amer bengang dengan aku.

"Walaupun awak tak bagi apa-apa penjelasan, saya tetap akan begini"

"That's mean you doesn't trust me"

"I don't feel secure about it, i'm sorry. I got go"

"Aleeya, let me send you" Aku menggeleng.

"No, thanks" dan aku terus berlalu. Aku tak tahu kenapa aku harus rasa ragu-ragu dengan perasaannya lagi. Adakah aku mahu balas dendam atau aku benar-benar rasa tidak selamat dengan hubungan kami. Dan benarkah wujudnya hubungan istimewa antara kami.

"Aleeya, I need to send you. Saya ambik awak dan saya yang perlu hantar awak balik" tegas Amer. Mengalah dengan aku yang tidak mahu mendengar penjelasannya. Akhirnya aku akur dengan permintaanya untuk menghantar aku balik ke kedai buku.



No comments:

Post a Comment