Thursday 26 April 2012

Benci dan cinta #10

Aku dan Aliff berdiri di belakang Amer. Lama. Kami berdua terdiam, namun sesekali aku aku dan Aliff memandang antara satu sama lain. Aliff kemudian mengangkat bahu tanda tidak mengerti apakah yang sedang berlaku di hadapan mereka pada saat ini. 

Aku memandang belakang Amer lagi. Dia sedang bersungguh-sungguh menangkap patung di dalam botol kaca besar. Gagal lagi dan lagi bermakna duit syiling semakin kritikal diperlukan. Aliff berjalan mendekati Amer yang dari tadi tidak berkata-kata walau sepatah pun. 

"Abang, you need some more coins?" Amer mengangguk.

Aliff segera menggagau poket seluarnya. Menyedari itu aku turut mengagau purse aku dan cuba mencari syiling-syiling yang masih berbaki. Meletakkan beberapa keping di atas tangan lalu ku serahkan kepada Amer. Serentak itu juga, Aliff turut menghulurkan kepadanya. Amer berhenti lalu memandang kami yang masih menghulurkan syiling. Dia kemudian tersenyum.

"Perkara yang paling indah pada malam ini adalah dua orang yang terpenting dalam hidup abang ada di sisi abang" Aku tersentak. Termenung. Orang terpenting? Aliff dan....siapakah seorang lagi? Perempuan itukah? Adakah dia sudah datang? Aku memandang sekeliling. Tangan aku automatik ku jatuhkan. Kecewa.

"Che che?" Hmm? aku memandang Aliff dengan perasaan kesal. Aliff tertanya-tanya perubahan air muka ku. Oh, baru aku sedar. Kenapalah aku ni tiba-tiba nak emotional kat sini.

"Aleeya, did you hear me? Are you sick? Demam?" Hah?? Amer sudah memandang aku dengan pandangan risau.

"Oh, erm..tak delah, saya okay je"

"Are you sure? but you doesn't look okay now" tanya Amer lagi. Risau.

"No, I'm okay!" tiba-tiba aku menjerit kecil. Argh, kenapa lah dengan aku ni.

"Oh, okay" Amer kecil hati kot. Yeah, I'm not okay. Aku benci setiap ayat manis yang keluar dari mulut Amer. Entah kenapa, ianya selalu menghiris hati dan buat aku berdebar-debar, buat aku rasa risau. Buat aku tak boleh berfikir dengan baik.

Aku rasa bersalah. Aku pandang Amer yang masih memandang aku dengan pandangan risau. Aliff juga begitu. Aliff? Entah. Mungkin perasaan aku je yang rasa dia sedang melihat aku dengan risau atau mungkin dia tengah fikir adakah aku ini sudah gila secara tiba-tiba dan ada peluang untuk dia kenakan aku nanti. Seperti gotcha che che, you are crazy, right last night?

"I'm sorry, take this coins and please continue with your game" aku cuba tersenyum.

"Please don't be like this, Aleeya. Saya risau kalau awak tak sihat. You're the important person to me" aku terdiam. Important person? Aku masih tertanya-tanya.

"Aliff and Aleeya, both of you mean a world to me" aku pandang Amer. Wwhat? Aku seperti lost sekejap.

Aliff pandang aku. Aku pandang Aliff. Dia tak senyum langsung. I feel awkward. Aku pandang Amer. Dia tersenyum. I feel...bahagia tiba-tiba. B.A.H.A.G.I.A.


Amer kemudian mengambil syiling dari aku dan Aliff lalu meneruskan permainannya. Aku tersenyum kecil. Lalu terpandang Aliff yang merenung tajam padaku. Aku menahan senyuman. Dia masih memandang aku sambil mengecilkan matanya. Aku buat tak tahu. 

"Aliff, ingat lagi tak masa kita main game ni dengan papa masa kecik-kecik dulu?" fokus kami mula menghala kepada Amer.

"Papa cuba untuk dapatkan dua bear walaupun dah banyak kali cuba dan gagal. Papa hampir kehabisan syiling akhirnya dapat satu bear. Papa bagi abang bear tu. Tapi papa cakap bear tu bukan untuk abang, tapi ianya amanah, ingat lagi tak?"

Aku mula tertarik dengan cerita Amer. Aku pandang Aliff dan dia hanya mengangguk. Termenung sambil tersenyum.

"Ya, amanah. Selepas tu papa tinggalkan kita kat situ." Sambung Aliff.

"Hmm??" aku mula tertanya-tanya. Amer memandang ku lalu tersenyum.

Aliff sambung lagi

"Tak lama kemudian papa datang balik ke tempat kami dan bawa banyak duit syiling" Amer sudah tersenyum lebar sambil termenung. Lagaknya mereka berdua sedang bercerita kepada aku sambil mengimbas zaman kanak-kanak.


"Papa cuba dapatkan lagi satu bear. Bila dah dapat bear yang satu lagi setelah setengah jam berhempas pulas, akhirnya kami berdua papa hadiahkan bear itu, dan amanah itu adalah milik Aliff" kemudian mereka berdua terdiam. Termenung lagi.

"Wah, sangat terharu dengar cerita korang berdua. Sangat unik. Papa awak sangat sayangkan korang" luah aku. Aku jadi terlarut dalam kasih sayang mereka.

"Ya, Aleeya, kami berdua sangat bertuah. Papa tak pernah membeza-bezakan kasih sayang nya" 

"Dan saya sangat kagumi papa" Balas Aliff pula. Ehem, nampaknya mereka sedang di buai rasa zaman kanak-kanak. Mengenali sisi lain Amer dan Aliff pada malam ini membuatkan aku rasa kagum pada mereka berdua. Dua beradik lelaki meskipun berlainan ibu dan ayah tapi mereka tetap memiliki antara satu sama lain.

"Abang, why you should be so emotional tonight? Makes me embarrassed" Amer tergelak sambil memeluk bahu Aliff. Aliff hanya tersenyum. Malu? Malu pada aku kah?

 "Don't need to be shy. Aleeya will be part of us one day" Aku hampir terbahak walaupun tanpa minum air. Aliff juga turut terkejut. Kami terdiam sedangkan Amer kelihatan gembira. Dia sangat gembira malam ni. Sangat gembira hingga buat aku rasa keliru. Adakah dia benar-benar maksudkan nya? Sungguh aku keliru.

"Aleeya" panggil Amer dan aku masih lagi terdiam. Bukan tidak gembira tapi terkejut. Aku pandang Amer.

"Can you wait for me for a while? I promise it will be really a while" aku terkejut lagi. Berapa banyak kejutan lagi yang aku perlukan sehingga aku boleh dapat sakit jantung?

"Che che, congrats" a very short congratulation from Aliff sudah cukup buat aku tersedar balik dari angan-angan. Sebab, it was Aliff.

"Can you?" Amer bertanya lagi. Aku pandang Aliff. Entah kenapa aku harus pandang Aliff dahulu sepertinya sedang meminta restu. Aliff pula tersenyum sambil mengangguk. Seolah-olah merestui kami.

Aku memandang Amer dan hanya tersenyum.



No comments:

Post a Comment