Thursday 26 April 2012

Benci dan cinta #12

Amer sekali lagi mengajak kami keluar bersama-sama. Makan malam bertiga bersama-sama. Kali ni keadaan di rasakan sangat kekok. Hubungan aku dan Amer yang semakin celaru dan Aliff yang semakin mendiamkan diri. Benar-benar kekok.

Amer mengeluarkan sesuatu dari poketnya. Satu kotak kecil dengan kain baldu berwarna merah di atas meja makan benar-benar buat aku menelan air liur. Amer membuka kotak kecil itu, sebentuk cincin emas putih sudah cukup untuk buat jantung aku hampir pecah.

Aliff hanya terdiam di sisi. Tiada usikan mahupun senyuman. Dia juga seperti terkejut.

"Aleeya, will you marry me?" aku terpana. Apa yang aku harapkan kali ni reaksi dari Aliff, aku tak tahu kenapa aku harus rasa begitu. Aku betul-betul harapkan Aliff tertawakan aku dan say something yang buat aku rasa nak tumbuk, nak marah atau apa-apa saja. Please. Tapi ternyata dia masih terdiam.

"Amer, this is..." aku tak mampu untuk berkata apa-apa lagi. Hey, aku harus rasa gembira. 

"Ehem, abang. I think, I'll go gent sekejap" ucap Aliff dan kemudian dia berlalu dari situ. Mungkin mahu memberikan ruang untuk kami berinteraksi dengan lebih selesa. 

"Saya perlukan masa untuk berfikir, ini terlalu cepat, Amer" Entah kenapa. Segala-galanya seperti terlalu pantas. Mungkin aku terkejut mimpi lalu jadi kenyataan.Heh.

"Take your time, dear. I'll wait for you. Tapi saya nak awak simpan cincin ni, nanti bila awak dah betul-betul bersedia awak beritahu saya, ermm, oh tak, hari-hari saya akan tanya awak" aku mengerutkan dahi.

"No way!"

"Yes way!" dan dia tergelak kerana dapat kenakan aku. Dan aku masih keliru. Entah kenapa perasaan aku bercampur baur. Gembira tapi masih marah. Geram tapi masih bahagia. Kecewa tapi suka. 

Setengah jam berlalu, Aliff baru menampakkan muka. Makanan yang di pesan sudah hampir sejuk. Aku lihat dia tersenyum sesampainya di meja.

"So, macam mana? any good news?"

"Sooner or later, she will be mine" Aliff tersenyum lagi.

"Haha, che che now your dream..." belum sempat dia menghabiskan ayatnya aku sudah menghadiahkan jelingan tajam. Dan dia hanya ketawa mengekek kecil.

"Hmm, Aliff. Abang rasa sudah sampai masanya Aliff kembali pada syarikat kita. Abang dah cadangkan pada papa yang Aliff akan jadi pengurus, gantikan abang"

"Kenapa pulak? Mentang-mentang abang nak kahwin dan sekarang nak Aliff pulak yang handle?"

"Aliff, lambat laun Aliff jugak yang kena handle syarikat papa. Kalau bukan Aliff sape lagi"

"Habis tu abang buat apa? Nak buka syarikat lain?"

"Hmm, abang tak nak buat pape" Aliff tergelak mendengar jawapan abangnya kemudian dia memandang aku.

"Nak berkepit dengan che che?" aku dah berkerut dahi. Eh, eh dia ni lebih-lebih pulak.

Dan Amer hanya termenung. Aku pandang Amer tapi dia seperti sedang berfikir. Lama. Dan sangat lama sehingga kami habiskan makan malam dia hanya bersuara untuk menghantar aku pulang.





No comments:

Post a Comment