Thursday 23 February 2012

Benci dan cinta #9

Amer memakirkan keretanya di tempat parkir kereta. Aku memandang sekeliling. Erk...bukankah ni...fun fair! Aku pandang Amer di sebelah dengan perasaan hairan dan dia hanya tersenyum lalu mengajak aku keluar. Aku keluar dari kereta dengan perasaan yang hairan. Perlukah nak dating dengan perempuan atau nak kenalkan aku dengan perempuan yang penting dalam hidup dia tu kat fun fair. Amer tengah buat lawak ke ni?

"Jom Aleeya" ajak Amer. Dan aku berjalan di sebelahnya. Aku pandang dia. Wajah dia hari ni sangat gembira. Ya lah, nak jumpa gadis idaman mestilah ceria, berseri-seri. Aku pulak tak dapat bayangkan macam mana agaknya muka aku sekarang ni. Tapi aku memang tengah stress sekarang ni. Dan sekali lagi bodoh kah aku menemani Amer berjumpa dengan gadis idaman dia. Bodohkah? Aku memberhentikan langkah. Amer yang sudah terkedepan perasan yang aku tidak lagi berjalan seiringan dengannya. Segera dia berpaling. Aku memandang Amer. Amer melihatku dengan hairan lalu segera berjalan ke arahku.

"Aleeya, are you okay?" tanya Amer dengan nada bimbang. Aku merenung Amer. Ingin mengatakan sesuatu.

"Amer, saya rasa..saya..." Amer memandang aku.

"Abang!" kedengaran satu suara tidak jauh dari kami. Kami sama-sama berpaling pada suara itu. Mata aku dah membulat. Mamat sarkastik! Oh, tidak! Dia berjalan ke arah kami.

"Abang, baru sampai?" tegur Aliff sambil tersengih-sengih sebelum matanya beralih padaku.

"Ye, baru je sampai, Aliff. Dah lama tunggu?" tanya Amer. Aliff pula sudah tersengih-sengih memandangku. Sengih...sengih. Sepak kang baru tau! Tapi berani ke aku nak sepak. Ehem. Hanya jelingan tajam je sempat aku berikan pada Aliff.

"Oh, tak baru sampai jugak ni...che che pun ada sama?" nasib baik dia panggil aku che che. Amer pandang hairan pada aku dan Aliff.

"Korang dah lama kenal ke?"

"Mesti lah, bang. Che che ni la satu tempat kerja dengan Aliff sekarang" Amer pandang kami.

"Oh, haha...ni lah orang yang Aleeya ceritakan hari tu ye?"

"Erk..." aku dah dari tadi diam. Dapat rasakan yang malam ni adalah malam pembulian terhadap aku oleh mamat sarkastik ni dengan tahap petala langit ketujuh.

"Ek, eleh che che tu pun nak mengadu kat abang. Tau lah yang sebenarnya che che..." erk...mamat ni....naikkan darah aku kat sini pulak

"Tau ape pulak?" jawab aku dengan nada bimbang. Di buatnya dia pecahkan rahsia aku. Matilah.

Tiba-tiba Amer merangkul tengkuk Aliff.

"Erk..abang. Apa ni? Sakitlah" jerit Aliff sambil terbatuk-batuk kecil. Aku terkejut dengan tindakan spontan Amer. Amer tergelak kemudian melepaskan rangkulannya. Aliff masih terbatuk-batuk sambil menggosok lehernya. Aku rasa nak tergelak tengok muka Aliff yang sudah kemerah-merahan.

"Ni rupanya mamat yang selalu kacau Aleeya kat tempat kerja rupanya" ucap Amer dengan nada pura-pura marah. Kemudian dia tergelak.

"Mana ada kacau, bang. Usik sikit je" ucap Aliff selamba.

"Okay, jom lah masuk dalam" ajak Amer lalu dia mendahului kami. Hmm...baru teringat mana perempuan yang dia nak jumpa tu? Tak jadi jumpa ke? Aliff memandangku.

"Che che, nak saya tolong che che?" aku baru perasan mamat ni ada lagi kat sebelah.

"Jangan nak merepek" aku terus tinggalkan dia di situ. Lalu Aliff berjalan dengan cepat mengekoriku...



No comments:

Post a Comment