Thursday 6 September 2012

Benci dan cinta #16

Kedatangan Imran ke hospital secara tiba-tiba semalam entah kenapa menimbulkan suasana yang sangat kekok antara aku dan Aliff. Mungkinkah kerana perasaan bersalah pada Aliff yang merasuk hati. Dulu aku pernah mencintai abangnya. Tapi setelah 4 tahun Amer meninggalkan kami. Aku sudah pun bertunang. Kalaulah Aliff mengerti bukan begitu mudah untuk aku melupakan Amer dengan begitu sahaja. Hmm. Entahlah. Terasa separuh dari jiwa aku pergi. Aku hilang arah. Melihat itu, mak dan ayah bercadang mengenalkan aku dengan Imran. Lalu tanpa rela aku sepenuhnya, kami di tunangkan. Sungguh, aku tidak pernah mencintai Imran. Walaupun aku pernah cuba untuk mencintainya, tapi walau sebesar zarah pun aku tidak pernah ada hati padanya. 

Berseorangan di dalam wad membuatkan aku banyak berfikir tentang hal masa lalu sejak pertemuan aku dengan Aliff semalam. Mak dan ayah sudah pulang dari melawat aku pagi tadi. Imran. Aku tak benarkan dia datang. Kejamkah?Aku cuma tidak mahu di kongkong lagi. Puas kami bergaduh dalam telefon tadi menghalang dia datang. Aku beritahunya aku tak nak jumpa dia buat masa sekarang. Ya, aku tahu aku kejam. Aku dah warning dia sejak dari dulu lagi. Jangan paksa aku untuk mencintai dia. Dengan caranya yang selalu mengongkong aku. Aku tak fikir jiwa aku begitu mudah untuk menerima dia. Dan halnya aku kemalangan semalam pun disebabkan dia. Menyesakkan jiwa.

Aku lihat jam di dinding. Sudah pukul 12.30 tengah hari. Bosan. Tidak lama kemudian datang seorang nurse dengan membawa satu tray makanan. 

"Cik Aleeya. Makan tengah hari ni yea. Nanti dah habis makan. Makan ubat pulak, okay" nurse yang bernama Siti itu tersenyum manis pada aku. Aku mengucapkan terima kasih. Dan dia berlalu pergi.
Aku memandang makanan di hadapan. Tiada selera. Aku mencapai sudu dan garpu dan hanya menguis-nguis nasi di dalam tray. Kemudian mengambil sedikit isi ikan. Perlahan-lahan memasukkan dalam mulut. Tawar. Entah makanan ini yang terasa tawar atau lidah aku yang tawar. Aku meletakkan kembali sudu dan garpu ke tepi. Merenung makanan di depan kalau-kalau boleh buat aku kenyang sendiri tanpa perlu menyuapkan ke dalam mulut. Huh. Imaginasi.

Tiba-tiba kedengaran ketukan di pintu bilik. Aku memandang ke arah pintu. Aliff? Aku cepat-cepat membetulkan tudung di kepala. Dia tersenyum manis. Membawa sebakul buah-buahan sambil menuju ke arah aku.

"Tengah lunch? Sorry ganggu" ucapnya lalu dengan selamba meletakkan bakul buah-buahan di meja tepi katil. Aku hanya melihat tindakannya dengan reaksi terkejut. 

"Erk..awak buat apa kat sini?"

"Nak melawat Aleeya lah. Kan saya dah janji semalam nak datang lagi hari ni" Oh. Dalam hati perasaan serba salah tiba-tiba muncul. Dia memandang makanan aku yang seperti tak terusik.

"Kenapa tak makan? Tak sedap ke?"

"Tak ada selera" ucap aku perlahan. Kenapalah dia datang lagi. Melihat wajah Aliff mengingatkan aku pada Amer. Hampir membunuh rasa dalam hati. Walaupun mereka tiada lah seiras kerana bukan adik beradik kandung. Tetapi keakraban mereka. Kasih sayang mereka berdua satu masa dulu tiba-tiba muncul dalam ingatan. Ianya menghiris hati aku nipis-nipis saat ini.

"Nak saya suapkan?"

"Huh?" aku terkejut dengan gurauannya. Kemudian dia tergelak. Aku membalas dengan tertawa kecil. Dah lama tak dengar usikan Aliff. Terasa rindu dengan masa lalu.

"Che che, you must be happy right now, kan? You should be happy. Saya lega awak dah boleh lupakan abang" aku mengetap bibir. Mendengar kata-kata itu dari Aliff buat aku rasa sebak. Betulkah aku sudah lupakan Amer. Sudah tentu lah tidak, Aliff.

"Aliff, awak buat apa sekarang? Since nampak awak dah banyak berubah. Mesti banyak kejayaan yang dah awak lalui kan?"

Aliff tersenyum lalu mengambil tempat di kerusi sebelah aku.

"Alhamdulillah. Selepas abang pergi. Saya menyerahkan diri pada papa" dia tergelak sebentar. Aku tersenyum. Memahami maksud kata-katanya.

"Papa suruh saya sambung belajar, dan saya sambung belajar dalam bidang perniagaan. Saya uruskan syarikat sebagaimana yang papa dan arwah abang harapkan sebelum ni. Tapi saya masih rasa kehilangan yang amat besar dalam hati. Dua orang terpenting dalam hidup saya pergi dan hilang dalam sekelip mata"

Aku mendengar dia bercerita. Dua orang terpenting? Entah kenapa riak wajahnya sedih tiba-tiba.

"Awak masih tak gembira dengan apa yang awak buat sekarang?" tanyaku. Sengaja menerka. Dia seperti kembali ke realiti dengan pertanyaan aku.

"Oh, saya gembira. Mengingatkan apa yang saya buat dapat mengembirakan papa dan juga arwah abang. Dan dapat mengembalikan ingatan saya pada abang. Saya sanggup apa saja" aku tertunduk mendengar kata-katanya. Adakah sebenarnya dia masih rasa terpaksa dengan apa yang dia buat?

"Che che...saya sangat rindukan dia" pandangan aku teralih pada Aliff. Aku rasa sebak.Aku pun masih rindukan dia. Cuma aku tak sanggup untuk menzahirkan rasa rindu itu. Kemudian dia tersenyum sambil memandang aku.

"Berjumpa che che hari ni, buat saya kembali ke tempat asal walaupun saya tahu tempat asal ni bukan lagi milik saya" aku terpana mendengar kata-katanya.

"Aliff, saya..."

"Aleeya!!" kedengaran pintu bilik di buak dengan kasar bersama satu suara yang cukup aku kenal. Imran. Melihat Aliff di sisi aku, wajah Imran kelihatan merah menahan marah. Aliff segera bangun dan menghulurkan tangan untuk bersalam. Imran buat tak tahu. Matanya tajam memandang aku.


"So, ni lah sebab kenapa awak tak bagi saya datang hari ni?" dengan kasar Imran bertanya. Riak wajah Aliff segera berubah mendengar pertanyaan Imran. Aku gelisah. Aku memandang Imran. Perasaan malu pada Aliff mula menular dalam hati.

"Imran, awak ni kenapa? Tiba-tiba datang sini dan buat bising. Sini hospital, awak sedar tak?" aku cuba untuk bercakap dengan baik tapi akhirnya aku sendiri tak dapat menyusun kata-kata terbaik. Pada saat ini, aku sedar kemarahan Imran bukan lagi biasa.

"Kau ni perempuan tak guna. Belakang aku kau main kayu tiga kan?"aku hampir terbahak mendengar kata-kata Imran. Aliff sudah memandang aku dengan pandangan tidak percaya. Aku cuba untuk bertenang.

"Imran, saya rasa awak ni penat. Baik awak balik dulu" aku cuba bercakap dengan tenang. Cuba memujuk Imran. Takut dia mengeluarkan kata-kata yang lebih menyakitkan hati dan telinga. Dalam masa yang sama Aliff masih di sini. Memerhatikan perbalahan kebudak-budakan Imran.

"Ehem, Encik Imran. Saya minta maaf. Saya datang sini sebab melawat Aleeya..." belum sempat Aliff menghabiskan kata-katanya. Imran dengan segera berpaling mencekup kolar baju Aliff. Mata Imran yang membengis menentang mata Aliff yang tenang.

"Imran, berhenti!!" aku menjerit melihat tindakan Imran

"Bukak telinga kau luas-luas. Aku bagi amaran kat kau. Jangan sesekali kau dekatkan diri dengan Aleeya. Di sebabkan kau sampai sekarang aku tak dapat hati dia, bodoh" aku memejamkan mata. Imran dah semakin gila. Aku turun dari katil perlahan-lahan. Kaki ku menggeletar. Aku menarik baju Imran.

"Imran, berhenti. Awak ni dah gila ke?" aku mengoncang-goncangkan lengan Imran. Dalam masa yang sama kepala aku terasa berat. Tangan aku menggeletar. Mungkin kerana perut yang masih kosong.

"Encik Imran, saya rasa awak dah salah faham" Aliff cuba untuk menenangkan Imran. Imran semakin mengetatkan pegangan kolar pada baju Aliff. Aliff menahan sakit. Aku cuba menarik lengan baju Imran. Menghalang Imran dari terus menyakitkan Aliff. Huh. Sudah tentu dengan keadaan aku yang sedang menggeletar berakhir dengan aku terjatuh kebelakang. Kepala aku terasa bergegar bila terjatuh ke lantai.

"Aleeya" jerit Aliff dalam keadaannya yang masih di cengkam Imran. Imran melepaskan Aliff dengan menolak nya ke belakang. Aliff terbatuk-batuk cuba bernafas. Imran cuba mendapatkan Aleeya.

Pandangan aku pada saat itu menjadi kabur. Kepala terasa berat. Memberatkan lagi bukaan mata. Dan berakhir dengan aku terdampar di lantai. Tidak sedarkan diri. Namun aku sempat berharap Imran tidak mengapa-apakan Aliff. Sehingga sebelum aku tidak sedarkan diri, aku memanggil nama Aliff tanpa sedar.




No comments:

Post a Comment