Thursday 27 September 2012

Benci dan cinta #18

Aku baring di katil sambil meletakkan tangan di dahi. Berfikir. Telefon bimbit sengaja aku matikan. Tidak mahu ada yang mengganggu jiwa. Siapa lagi yang selalu mengganggu jiwa kalau bukan Imran yang semakin menyakitkan hati. Jam di dinding sudah menunjukkan pukul 9 malam. Pintu bilik aku di ketuk. Aku melihat pintu bilik yang telah di buka. Mak masuk ke dalam bilik sambil tersenyum.

"Nak borak-borak kejap, boleh" heh. Aku tergelak melihat mak yang tiba-tiba nak minta izin. Aku membetulkan kedudukan aku di atas katil. Duduk tegak sambil menyandar di kepala katil . Mak pula duduk di tepi katil. Aku memberi ruang yang seluasnya untuk mak duduk dengan selesa. 

"Nak borak apa, mak? Pasal drama korea mak petang tadi ke?" usik aku. Mak memang suka sangat drama korea. Ada je masa dia mesti tengok. Kadang-kadang bukan drama korea saja, drama Indonesia, Filipina, Thailand semua dia sapu. Aku tergelak kecil.

"Tak delah. Drama korea tu sambung esok je lah. Ni nak cakap pasal tunang kamu ni" mendengar itu aku memuncungkan mulut. Mak ni spoil mood betullah.

"Kenapa pulak pasal dia"

"Tadi Imran telefon rumah. Dia tanya pasal apa kamu off telefon?Kamu berdua bergaduh lagi ke?" aku mengerutkan dahi. Aku pandang mak.

"Tak payah layan lah dia,mak" mak membeliakkan mata mendengar jawapan aku.

"Tak payah layan? Heh. Nurul Aleeya binti Muhammad Latiff. Awak tu dah nak kahwin dengan dia tak lama lagi. Sudah-sudah la bergaduh. Macam mana nak bina rumah tangga kalau asyik gaduh je" aku menghela nafas. Aku memaut kaki. Meletakkan dagu di atas lutut. Mak memandang tangan aku. Dia mengerutkan dahi.

"Pergelangan tangan kamu tu lebam kenapa?" Huh? Aku tengok pergelangan tangan aku. Mak memicit di tempat yang lebam.

"Mak sakit lah" aku menjerit kecil.

"Kenapa ni, huh?"

"Mak, Leeya tak nak kahwin dengan Imran tu mak" tiba-tiba aku merasa sebak. Air mata aku mengalir. Mak dah tengok pelik. Terkejut melihat aku yang tiba-tiba menangis. Walaupun aku rasa sudah seperti kanak-kanak kecil yang mengadu tak nak berkawan dengan kawan sekolah lelaki yang suka membuli. Tapi ini sahaja cara yang dapat aku ekspresikan yang aku benar-benar benci lelaki itu.

"Jangan lah kamu nak bergurau, Leeya. Bergaduh tu biasalah, takkanlah sampai tak nak teruskan perkahwinan ni"

"Biasa apa mak kalau dia dah sampai berani guna kekerasan. Kalau mak nak tahu, tangan ni lebam sebab dia lah" Mak mengurut-urut dada. Beristighfar. Terkejut dengan penjelasan aku.

"Ya Allah. Betulkah kamu ni? Kenapa pulak sesuka hati dia buat macam tu? Ni satu lagi. Kenapa senang-senang kamu biar dia pegang tangan kamu,huh? Baru bertunang dah macam ni" mak sudah melenting mendengar cerita aku. Ayah yang mendengar bising-bising di atas tiba-tiba muncul di pintu bilik. 

"Ni kenapa ni? Dari tadi lagi suara mak nya sampai ke bawah?" ayah bertanya di balik pintu. Tangisan aku mula mengendur.

"Ni awak mari sini tengok anaknya. Tangan nya dah lebam. Bakal menantu kesayangan awak tu punya kerja" 


"Apa yang dia dah buat pada kamu, Leeya?" aku menceritakan pada ayah dan mak perihal kejadian pada petang tadi. Tak terkecuali kisah Aliff yang di kasari oleh Imran di hospital. Ayah termenung mendengarnya. Mak juga terdiam. 

"Tak pelah. Tentang hal ni ayah akan fikirkan jalan penyelesaiannya. Tapi ayah nak tanya kamu. Kamu sebenarnya sukakan dia atau tak?"aku memuncungkan mulut mendengar pertanyaan dari ayah.

"Mak, ayah. Kalau Leeya mintak perkahwinan ni di batalkan. Mak dan ayah izinkan tak?" tanya aku dengan nada sebak. Mak memandang ayah. Ayah memandang mak. Aku memandang ayah kemudian beralih pada mak. Mengharapkan hubungan ini segera berakhir. Benar dan sungguh aku berharap dan berdoa. Semoga Imran tidak dijodohkan dengan aku. Sungguh-sungguh aku tak mahu.




No comments:

Post a Comment