Thursday 6 September 2012

Benci dan cinta #15

Aku membuka mata. Pandangan aku kabur. Aku terpandang seseorang yang sedang duduk tegak di kerusi sebelah aku sambil memeluk tubuhnya. Aku mengerlipkan mata lagi. Kali ini pandangan jelas sedikit. Aku lihat seseorang yang jernih air wajahnya. Dengan janggut sedikit di dagu. Dan dia sedang memejamkan mata. Penat barangkali. Tapi siapa lelaki ini? Wajahnya begitu familiar. Tapi aku tidak dapat berfikir. Kepala terasa sakit. Argh. Aku menyentuh kepala aku. Berbalut. Namun dalam masa yang sama aku lega kerana kepala ku masih bertutup dengan tudung kepala aku. Sekurang-kurangnya aku tidak perlu risau tentang auratku. Aku cuba mengingat apa yang terjadi tadi. Ya, aku kemalangan. Dan seseorang memanggil nama aku? Aku memandang lelaki di sebelah aku lagi. Siapakah dia? Lama aku memandangnya. Tiba-tiba perlahan-lahan dia membuka mata. Terpandang sahaja aku, riak wajahnya berubah ceria.

"Aleeya, awak dah sedar?" aku terpana. Otak masih ligat memproses maklumat di depan mata. 

"Kejap yea saya panggilkan doktor" dan dia terus berlalu. Beberapa minit kemudian seorang doktor datang bersama-sama dengan nurse. Setelah aku di periksa. Doktor berbual-bual dengan lelaki itu.

"Pesakit takde apa-apa, Encik Aliff. Semuanya selamat. Dia hanya cedera ringan di kepala. Dan tidak beri effect apa-apa pada otaknya. Tapi saya rasa baik Encik Aliff menghubungi keluarganya dengan segera" dan dia hanya mengangguk-angguk. Setelah mengucapkan terima kasih. Doktor berlalu dari bilik aku. Lelaki itu menuju ke arah aku. Dia tersenyum. Aku yang masih belum mengenali siapakah dia, segera mengalihkan pandangan ke sisi lain.Tiba-tiba teringatkan mak dan ayah. Mesti mereka sangat risau sekarang ni. Aku cuba untuk bangun dan mencari telefon bimbit aku.


"Aleeya, awak belum sihat lagi. Jangan banyak bergerak" tegur lelaki itu. Aku memandang lelaki itu dengan pandangan yang tidak selesa. Lelaki itu tergelak melihat reaksi aku.

"Che che, you don't remember me?" aku memandang lelaki itu dengan pandangan hairan pula kali ini. Che che? Aku berfikir lama. Sebelum pandangan aku teralih tepat pada dia. Aliff? Dia mengangguk sambil tersenyum. Aku terkejut tapi dalam masa yang sama rasa perasaan lama kembali bertamu di hati. It was Aliff. Aku tergelak kecil.


"Remember me now?" tanyanya lagi. Aku tersenyum.

Dia mengambil tempat duduk di sebelah aku. 

"Dah tenung saya lama-lama masa saya tidur tadi pun masih tak boleh cam lagi?" usiknya. Erk, kemudian aku mencebik.

"Awak dah lain" ucap aku perlahan. Sambil memandang dia. Dia nampak sangat matang.

"Makin handsome kan?" aku mencebik lagi.Perasan. Aliff mengeluarkan sesuatu dari poketnya. Telefon bimbit berwarna pink.

"Boleh awak tunjukkan saya nombor telefon mak atau ayah awak. Telefon awak ni ada security code. Saya tak dapat nak cari nombor family awak tadi" Oh, aku segera mengambil telefon bimbit aku di tangannya. Mencari nombor ayah. Aku tekan dail lalu letak di telinga aku sebelum Aliff merampas dari aku. 

"Biar saya cakap dengan ayah awak. Takkanlah nanti awak nak beritahu ayah awak. Ayah, saya accident dan ada kat hospital sekarang. Kaki tak berbalut. Kepala je berbalut. Pengsan ayah awak nanti" dan dia tergelak. Pandai pulak dia buat lawak.

"Ish, takkan lah saya nak cakap macam tu" omel aku. Aliff memberi isyarat menyuruh aku diam. Mungkin ayah sudah berada di talian.

Setelah menerangkan pada ayah beberapa minit kemudian. Aliff menyerahkan telefon kepada aku. Aku pula bercakap dengan ayah dan menyuruhnya usah bimbang sebab aku hanya cedera ringan sahaja.

"Tak sangka kita boleh berjumpa dengan cara macam ni,kan. Saya betul-betul risau bila tengok awak berlumuran darah tadi. Hampir berhenti jantung saya tau tak" ujarnay bersungguh. Aku tergamam. Kemudian aku hanya tergelak kecil.

"Macam mana awak boleh jumpa saya kat sana?" ya. Agak hairan. Setelah 4 tahun berlalu, akhirnya kami bertemu dengan cara yang tak di sangka-sangka. Padahal 4 tahun cukup lama untuk menemukan kami. Entah ke mana dia menghilang selama ini.

"Saya baru balik dari Jepun sebenarnya. Menguruskan urusan bisnes ayah di sana. 4 tahun saya menimba pengalaman di tanah asing. Bila balik sini, saya harap dapat cari orang yang saya rindui selama ni. Dan kami berjumpa dalam keadaan yang tak di sangka-sangka" Aliff tersenyum mengakhiri ceritanya. Orang yang di rindui? Aku kah orang yang di maksudkanya? Huh?

"Oh, jadi selama ini awak menghilang rupanya awak merantau ke Jepun?" dia mengangguk mendengar pertanyaan aku.

"Kenapa? Awak pernah cari saya?" tanyanya dengan gaya yang nakal. Sambil tersengih-sengih. Aku tergelak kecil mendengarnya. Usikannya tak pernah berubah. Selalu je perasan. Tapi jauh dalam sudut hati terbit juga rasa rindu. Yelah. Amer sudah tiada dan Aliff juga menghilang. Tanpa di sedari mereka berdua sudah sebati dalam diri aku. Perginya Amer membuatkan separuh dari jiwa aku pergi. Hilangnya Aliff membuatkan separuh dari diri aku pergi.

"Tak" ucapku pendek. Sengaja mengenakannya. Dia mencebik. Aku tergelak kecil.


"Aliff, saya rasa awak baliklah dulu. Awak nampak penat. Seharian kat sini. Saya dah okay. Kejap lagi family saya datang"

"Erm, okay lah. Jaga diri baik-baik. Esok saya datang lagi, okay" erm...esok? Tiba-tiba seseorang meluru masuk ke dalam wad aku.

"Aleeya, are you okay?" Imran? Argh..Aliff memandang Imran dengan pandangan penuh tanda tanya. 

"Saya okay lah" jawab aku denga nada yang tidak selesa.

"Ayah awak telefon saya tadi, kebetulan saya kat bandar, saya terus ke sini" ya ya. Entah kenapa hati aku terasa pedih. Aku pandang Aliff yang masih berdiri di situ. Imran mengalihkan pandangannya pada Aliff.

"Awak yang tolong tunang saya tadi kan? Terima kasih banyak-banyak" ucap Imran sambil mengoncang tangan Aliff.

"Ah, sama-sama" riak wajah Aliff berubah. Mungkin kerana mendengar perkataan tunang yang keluar dari mulut Imran tadi. Aku memejamkan mata sebentar. Entah kenapa rasa pelik. Mungkin rasa belum bersedia untuk mengenalkan Imran pada Aliff.

"Erm, Aleeya saya balik dululah. Jaga diri"

"Okay, terima kasih, Aliff" ucap aku pendek. Aliff segera berlalu dari situ. Aku memandangnya pergi. Terasa sayu.

"Macam mana awak boleh accident ni, sayang?" aku kembali  ke alam nyata. Aku mencebik. Buat-buat tanya. Menyampah tahu tak!





No comments:

Post a Comment