Thursday 6 September 2012

Benci dan cinta #17


Seminggu kemudian, setelah aku keluar dari hospital. Mak dan ayah merancang untuk melangsungkan perkahwinan aku dan Imran. Tarikhnya telah di tetapkan pada bulan depan.  Aku semakin gelisah. Hal Imran yang mengasari Aliff tidak di khabarkan pada mak dan ayah. Imran memberi amaran pada aku supaya tidak memberitahu mereka. Kalau tidak, dia akan mencederakan Aliff lagi. Dan sejak hari aku pengsan itu, aku tidak lagi bertemu dengan Aliff. Mungkin Imran sudah memberi amaran pada Aliff.

Petang itu, Imran mengajak aku keluar. Ke shopping complex untuk mencari barang-barang hantaran. Kalau tak kerana mak yang bersungguh-sungguh menyuruh aku pergi, sungguh aku memang takkan pergi.

“Sayang, jom kita masuk kedai emas ni” mendengar ayatnya buat aku jeling ke atas.

“Boleh tak awak jangan panggil saya macam tu?Jijik” Imran memandang aku. Kenapa tak puas hati? Nak gaduh? Fikir aku dalam hati sambil membalas pandangan nya. Kemudian tiba-tiba dia tersenyum.

“Cantik pulak tengok sayang marah” aku mengetap bibir. Bengang. Tiba-tiba datang rancangan jahat dalam kepala.

“Erm…saya nak pergi toilet kejap. Awak pilih lah dulu" dan aku terus nak berlalu. Tapi belum sempat aku pergi, pergelangan tangan aku sudah dicekupnya. Kuat. Aku memandangnya dengan pandangan tak percaya. Sepertinya dia sedang mengawal emosinya.

“Saya dah lama sabar dengan awak. Jangan biar saya berkasar dengan awak kat sini. Saya dah tau taktik lapuk awak tu” dan dia terus menarik aku masuk ke dalam kedai. Aku terpaksa mengikutnya.

Dia mengarahkan pekerja kedai emas mengeluarkan cincin yang dipilihnya sendiri.

“Sayang, cuba try ni” aku hanya buat tak tahu. Melihat itu dengan kasar dia menarik tangan kiri aku dan memasukkan cincin pada jari aku. Sakit bodoh!

Dia melihat cincin di tanganku.

“Awak suka yang ni?” aku hanya diam. Buat tak tahu. Sakit hati. Sakit segala-galanya. Geram.

“Erm, tak pelah cik, nampaknya tunang saya ni tak suka cincin kat sini” bodoh. Aku menjelingnya. Dan dia menarik aku keluar dari kedai. Dengan kasar aku merentap tangan darinya.

“Imran, biar saya berterus terang dengan awak. Saya takkan berkahwin dengan awak. Saya tak pernah cintakan awak. Dan saya tak suka awak sesuka hati sentuh tangan saya, heret saya ke sana ke mari” Imran tidak terkejut mendengarnya. Wajahnya yang tiba-tiba membengis membuat aku jadi kecut perut.

“Kalau awak rasa tak nak hidup lagi. Berani lah awak batalkan majlis ni nanti” dia mengugut aku. Tiba-tiba dia menarik tangan aku dengan kasar.

"Lepaskan saya. Awak tahu tak sakit lah" aku sudah mengerang kesakitan. Orang ramai yang lalu lalang sudah tidak di pedulikan lagi. Aku jadi malu di tempat awam. Orang awam yang melihat kami hanya berbisik-bisik sambil menjeling-jeling melihat drama swasta apa yang sedang di lakonkan.

“Imran, lepaskan saya, okay-okay. Saya janji saya tak batalkan perkahwinan kita” aku cuba untuk berdiplomasi dengannya, melihatkan dia yang sudah di luar kawalan emosinya.

“Hey, perempuan, kau ingat aku bodoh?” dengan mengetap bibir dia menyumpah aku. Bodoh. Melihatkan perubahannya aku mula rasa tak sedap hati. Aku mesti lari dari dia.

“Saya betul-betul tak tipu. Please…kita tengok barang-barang lain, okay. Nanti apa kata mak kalau tengok kita balik dengan tangan kosong,please” aku cuba juga memujuknya. Riak wajahnya mula mengendur apabila mendengar rayuan aku.

“Okay” dengan nada mendatar dia membalas. Namun itu tidak bermakna tiada ancaman. Matanya masih tajam merenung aku. Kami kemudian menuju ke kedai baju. Bercadang untuk memilih beberapa helai baju kemeja. Jenama yang di gemarinya. Entah. Dia sendiri yang cakap. Aku tidak begitu ambil peduli. Sedang dia memilih-milih bajunya. Aku cuba cari jalan untuk lari. Tapi masih terlalu awal. Dia kerap memerhatikan aku. Aku pula berpura-pura sibuk melihat baju kemeja lelaki dan perempuan. Setelah beberapa minit memilih. Aku decide pilih sehelai baju kemeja berwarna biru terang. Itupun bukan dengan sepenuh hati aku memilih.

Kemudian aku mencadangkan kami pergi ke kedai perabot. Di sana kawasannya luas. Barang-barang pun banyak. Senang untuk aku melarikan diri nanti. Fikirku. Sesampainya di kedai perabot. Aku berpura-pura bertanya pada tauke harga salah satu katil yang di pamerkan di situ. Aku berjalan-jalan melihat perabot-perabot di dalam kedai. Berpura-pura teruja dengan setiap perabot di dalamnya. Aku yakin Imran terpedaya dengan lakonan aku. Bila aku lihat dia sibuk berbual dengan tauke kedai. Mungkin sedang berunding harga. Aku sengaja memilih katil yang agak mahal. Dan membiarkan mereka berunding harga. Biar Imran ralit dalam perbincangan mereka.

Aku rasa ni masa yang sesuai untuk lari. Perlahan-lahan aku keluar dari kedai perabot. Aku naik escalator menuju ke tingkat atas. Lalu menyelinap masuk ke kedai buku yang terletak di hujung sekali. Jantung aku betul-betul berdegup laju. Rasa ingin meletup. Aku menyorok di belakang rak buku. Mengeluarkan telefon bimbit aku.

“Aleeya” Imran memanggil nama Aleeya. Dia berpaling ke belakang. Melihatkan kelibat ALeeya yang tidak kelihatan, baru dia tersedar. Damn! Cepat-cepat dia keluar. Telefon bimbitnya tiba-tiba berbunyi. Mesej dari Aleeya.

Aleeya
Maaf, Imran. Saya balik dulu.

Damn. Imran terus keluar dari bangunan shopping complex. Dengan fikiran yang mula berserabut. Imran mendapatkan keretanya. Dia kemudian mengeluarkan telefon bimbitnya. Cuba menghubungi Aleeya. Tapi gagal. Telefon bimbit telah di matikan.

Saat ini, Imran pasti telah keluar mencari aku di perhentian bas atau teksi. Membayangkan Imran yang semakin berkasar dengan aku, membuatkan hati aku bertambah tawar. Tapi bila mengingatkan ugutan bunuhnya tadi, aku sudah membayangkan perkara yang tidak elok bakal berlaku. Perkahwinan ni mesti di batalkan. Aku tak sanggup hidup dengan manusia yang panas baran.

Beberapa minit kemudian aku bercadang mahu berjalan keluar dari belakang rak buku. Tiba-tiba aku ternampak kelibat Imran. Huh? Dia masih ada kat sini. Argh…aku segera menunduk. Kalau dia masuk dalam kedai ni. Memang nahas nanti aku dikerjakan.

Sedang aku menyorok. Aku terlanggar seseorang. Ah, alamak. Aku tidak menghiraukan orang yang aku langgar apabila kelibat Imran memasuki kedai buku sudah hampir menyentap jiwa aku.

“Aleeya?” mata aku terbeliak. Siapa pulak yang panggil aku nih.

“Aleeya!” Aku berpaling ke belakang. Aliff? Huh. Aku segera menyuruh Aliff diam.

“Kenapa…?” belum sempat Aliff bertanya lebih lanjut,aku memegang hujung lengan baju kemeja Aliff. Dia terkejut.

“Boleh bawak saya keluar dari sini?” Aliff terpinga-pinga dengan permintaan aku.

“Nanti saya ceritakan pada awak, please. Tolong bawak saya keluar dari sini”

“Oh, okay-okay”

Dan dia memimpin aku keluar. Imran meninjau keadaan di dalam kedai buku sebelum ternampak kelibat Aleeya dengan seorang lelaki yang cepat-cepat keluar dari pintu kedai.

“Aleeya!!!” Cepat-cepat Imran mengejar dari belakang.

Aliff segera menarik tangan aku. Kami cepat-cepat berjalan di sebalik orang ramai yang memenuhi ruang shopping complex.

“Tu tunang awak kan?”

Aku tidak membalas. Tapi segera mengerah Aliff berlari lebih laju lagi.

Masuk sahaja ke dalam kereta Aliff, dia terus memecut laju.

"Apa yang dia dah buat kat awak kali ni, huh?" akhirnya marah Aliff terhambur juga. Sudah seminggu dia memikirkan tentang Aleeya. Berasa risau tentang Aleeya yang selama ni dia ingat lelaki itu bakal membahagiakan hidup Aleeya. Tapi rupanya tidak. Lelaki yang panas baran. Aku memejamkan mata mendengar pertanyaan Aliff.

"Aliff, saya minta maaf atas tindakan kasar Imran pada awak hari tu. Saya tak berhenti fikirkan apa yang dia dah buat pada awak. Saya risau kalau dia cederakan awak" aku meluahkan rasa risau yang sudah lama tersimpan dalam hati sejak dari hari kejadian.

"Aleeya, saya boleh jaga diri saya. Awak tak perlu risaukan saya. Sekarang ni saya risaukan awak. Awak kena jauhkan diri dia. Maaf saya tahu dia tunang awak. Saya tahu awak sayangkan dia. Tapi saya tak sanggup tengok awak di tangan orang yang macam tu" aku tersentak mendengar kata-kata Aliff. Sayang?Dalam masa yang sama aku mahu tergelak.

"Huh. Kalau saya sayangkan dia. Takdek beza saya dengan dia. Sama-sama gila" akhirnya apa yang aku rasa tentang Imran terluah juga pada Aliff. Aliff memandang aku dengan rasa tidak percaya.

"Maksud awak?"

"Saya tak cintakan dia. Awak boleh tolong saya?" air mata aku mula mengalir dengan deras. Tangisan aku mula pecah. Sungguh, aku tak mahu teruskan hubungan ini. Aliff memberhentikan kereta di tepi jalan. Dia memandang aku. Lama.

"Saya akan tolong apa saja, Aleeya" aku mengetap bibir. Menahan rasa takut tentang majlis perkahwinan yang semakin dekat. Membayangkan mak dan ayah di rumah yang sudah bersiap-siap memanggil tukang membaiki rumah. Membayangkan Imran yang semakin kasar dan panas baran. Semuanya menyesakkan dada.


No comments:

Post a Comment