Saturday 29 September 2012

Benci dan Cinta #20

Aliff berdiri di laman rumahnya. Memandang bintang-bintang dan bulan di atas. Malam ni bulan penuh. Cantik. Tapi abang pernah cakap. Kat sini memang lah nampak cantik tapi kat sana berkerak, bergerutu. Semua orang puji kecantikan bulan sebelum tahu bulan tidaklah secantik yang digambarkan. Setelah ada kajian yang menunjukkan bagaimana bentuk bulan yang sebenar. Ramai mungkin cakap. Ah. Tertipu rupanya selama ni. Walaubagaimanapun sehingga kini, penduduk bumi masih tetap memuji kecantikan bulan. Regardless cerita-cerita sebenar tentang bulan. Sebab bulan adalah ciptaan Allah s.w.t yang tidak boleh ditukar ganti. Tiada satu manusia pun yang mampu mencipta bulan. Memang tiada. Sama macam tiada seorang abang yang boleh di tukar ganti. Ah. Rindu pada Amer. Walaupun arwah Amer bukan abang kandungnya. Tapi dari arwah Amer lah dia kenal erti kasih sayang. Kasih sayang dari seorang abang. Kasih sayang dari seorang ayah. 

"Nama penuh Aliff apa ek?" teringat pada petang mereka bermain bola di halaman rumah 15 tahun yang lalu. Seminggu setelah ibunya berkahwin dengan papa Amer. Mereka sudah menjadi seperti belangkas. Adik perempuan Amer ketika itu baru berumur 5 tahun. Ibu mereka meninggal dunia ketika melahirkan Amirah Hawani. Mengenali kasih sayang seorang ibu buat pertama kali adalah kenangan paling indah buat Amirah ketika itu.

"Aliff Hafrizal" jawab Aliff pendek sambil melemparkan bola pada Amer. Amer menangkap dengan cekap. Kemudian dia termenung sebentar. Seperti berfikir. Tiba-tiba dia tersenyum girang.

"A.H?" jeritnya.

"A.H?" Aliff mengulang kata-kata Amer. Amirah Hawani yang dari tadi berada di situ sambil memegang teddy bearnya tiba-tiba menjerit.

"A.H, A.H,A.H..." kemudian dia berlari mengelilingi halaman rumah. Papanya yang duduk di meja sambil membaca surat khabar di tepi laman memandang mereka.

"Kenapa tu Amer? Jangan gaduh dengan adik" 

"Tak papa. Papa tahu tak? Aliff ni memang adik Amer" huh? papanya mula menggaru kepala. Kenapa pulak budak ni? Petang-petang macam ni takkan kena sampuk kot. Amer berlari ke arah papanya. Aliff turut mengikut dari belakang. Amirah turut berlari menerkam lengan papanya sambil teddy bearnya di peluk.

"Cuba papa fikir. Nama Amer, Amer Haikal. Nama Mira. Amirah Hawani. Dan Aliff pulak Aliff Hafrizal. Bukan ke tu A.H, papa?" Papa memandang mereka bertiga lalu tergelak besar. Betul jugak.

"Macam dalam drama cina kan, papa. Yang ada kelahiran semula tu" tiba-tiba Amer keluar ideanya. Ni sebab terlalu terpengaruh dengan drama cina lah ni.

"Ish, kita orang Islam mana percaya benda-benda ni. Tapi percaya ini adalah takdir dari Allah s.w.t. Allah dah anugerahkan adik pada Amer. Tak kisahlah macam mana caranya pun. Sekarang Aliff adalah adik Amer dan abang kepada Mira. Dalam rumah ni, tak ada istilah tiri tau. Ingat sampai bila-bila. Amer, Aliff dan Amirah adalah anak papa sampai bila-bila" papa tersenyum. Memandang mereka dengan penuh kasih sayang.

"Yeayyy!!" Mira sudah menjerit kegirangan. Mereka semua ketawa riang. 

"Amboi, sakan gelak ya. Apa yang gembira sangat tu?" mama keluar sambil menatang dulang yang berisi air tea dan goreng pisang. Aliff segera mendapatkan mamanya.

"Mama, mama" Mama meletakkan dulang di atas meja sebelum tunduk menyerahkan telingannya pada Aliff.

"Boleh tak abang Amer dan Mira jadi adik beradik Aliff yang betul?" mama sudah tersenyum mendengar bisikannya. Mama memegang bahu Aliff.

"Mestilah boleh" 

"Yeayy" Amer dan Amirah sudah melompat keriangan. Aliff turut menyertai mereka.


Ah. Sungguh. Rindu pada Amer. Rindu pada mama. Semoga mereka tenang di sana. Aliff menghelakan nafasnya. Memandang sekeliling. Tiada yang berubah kecuali ketiadaan Amer. Sedikit rasa kesal wujud dalam dirinya. Kalaulah dulu dia dengar cakap abangnya duduk di rumah ini bersama-sama dengan abang dan papa. Sudah tentu banyak lagi kenangan yang boleh mereka cipta.

Bayangkan dia bermain gitar sambil abangnya menyanyikan lagu english kesukaanya. Bayangkan masa cuti hujung minggu, dia, abang dan papa sama-sama basuh kereta, siram pokok bunga, bersihkan halaman rumah, potong rumput, bagi ikan makan. Ah, mengingatkan semua itu hanya memedihkan jiwanya. Tapi dia sedar, masa tidak boleh diundur semula. Apa yang terjadi ada hikmah di sebaliknya.

Aliff mengambil tempat duduk di meja di laman rumah. Termenung lagi. Sunyi. Sunyi rumah ni. Papa bercuti di kampung. Pulang ke rumah lama nenek. Kata papa nya. Setelah dia mengambil alih syarikat papa. Papa akan bercuti sekurang-kurangnya sebulan sekali di kampung. Dia tidak kisah. Asalkan papa bahagia. Dan dia turut bahagia. Amirah. Dia sedang melanjutkan pelajaran di luar negara dalam jurusan kedoktoran. Jauh menyimpang dari kursus perniagaan yang dia mahukan. Lebih tepat Aliff sendiri mahu Amirah mengambil kursus perniagaan. Senang supaya satu hari nanti dia serahkan perniagaan papa kepada Amirah. Anak papa yang lebih berhak. Tapi papa pula menyokong Amirah dan tidak bersetuju dengan Aliff.

"Amirah teruskan saja dengan bidang yang Amirah suka. Papa sokong saja apa keputusan Amirah. Tentang urusan syarikat jangan risau. Abang Aliff akan uruskan. Papa nak serahkan semua urusan syarikat pada Abang Aliff. Papa nak rehat nak beribadat sebelum tutup mata" 

Mengingat kata-kata papa sungguh buat hati dia pedih. Dia tahu papa sayangkan dia. Selalu fikirkan masa depannya. Tapi kadang-kadang dia penat dengan semua ni. Menurut kata-kata papa tanpa papa fikir apa yang dia suka. Apa impiannya yang sebenar. Papa tak pernah tanya. Dan kalau pun papa tanya. Dia sudah pasti tak sanggup untuk mengecewakan papanya.


Tiba-tiba Aliff teringatkan sesuatu. Sekeping sampul surat yang pernah ditinggalkan oleh Amer. Sampul surat yang kemas digam 4 tahun yang lalu. Tidak pernah sedikit pun dia terfikir mahu membukanya. Sebab surat itu adalah untuk seseorang. Seorang gadis yang bernama Aleeya. Aliff menghela nafas. Dia sebenarnya takut untuk menyerahkan surat tu pada Aleeya. Risau surat itu mungkin bakal membuat Aleeya kembali bersedih. Risau isi surat itu juga bakal membuatkan Aleeya kembali menangisi pemergian Amer. Dia buntu. Namun perlahan-lahan jarinya mendail nombor Aleeya.






bersambung....

No comments:

Post a Comment