Wednesday 8 February 2012

Benci dan cinta #2


Jam menunjukkan pukul 10 pagi. Aku melalui pasar pagi di sekitar pekan. Aku keluar dari satu kedai ke satu kedai yang lain. Pelbagai barangan di jual dari kraftangan sehinggalah barangan kelengkapan rumah. Tapi apa yang aku cari Cuma satu benda je. Hadiah. Hmm…macam-macam pun boleh di jadikan hadiah ! Entah, mati kutu kalau ianya melibatkan seseorang yang bernama Amer.

Aku masuk ke kedai kraftangan. Bermacam-macam jenis kraftangan yang di jual. Aku berpaling pada rak yang tersusun cincin dengan pelbagai reka bentuk. Ish...aku ketuk kepala. Apasal pandang sana. Pandang tempat lain.

Aku belek-belek angklung kecil dan comel di hadapanku. Hmm...okay jugak ni. Buat letak dalam kereta pun cun.

"ehem"

Aku masih lagi membelek-belek angklung sebelum pandangan aku teralih ke belakang. Aku membulatkan mata. Erk..Masalah dah datang.

"Cari apa awak?" awak? Okay aku malas nak layan. Tapi, wait. Pandangan aku mencerun memandangnya.

"Kau buat apa kat sini?"

Dia mencapai angklung kecil di tangan ku dan di belek-belek. Hmm…cun jugak.

"kau ponteng keje eh ?"

" tak lah "

"habis tu kau buat apa kat sini ? mengular?"

"tak jugak " haish…mamat ni jawapan dia selalu menyakitkan hati.

"habis tu ?"

"saja"

"kau ni…"

"jom keluar makan kejap lagi" aku memicingkan mata memandangnya. Suka-suka hati kau je ye nak ajak aku keluar makan.

"haha" aku gelak yang di buat-buat.

"kenapa gelak?"

"saja"selamba aku jawab lalu menjeling ke atas. Angklung kecil di tangannya aku rampas dan aku bawak ke kaunter.

"Aleeya cheche" aku berpaling. Jarang-jarang dapat dengar dia panggil macam ni. Barulah hati rasa tenang sikit. Aku berpaling kepadanya dengan gaya malas.

Dia tunjukkan sesuatu pada aku. Kapal terbang kristal ? Apa hal ?

Dia mengangkat keningnya sambil tersengih-sengih.

Nak tak nak aku terpaksa jugak pergi kepadanya sebelum dia buat perkara memalukan kat sini. Mana tak nya masa kat kedai buku pernah ada budak-budak perempuan yang asyik dok pandang-pandang dia. Aku yang tengah susun buku masa tu tiba-tiba terkejut bila dia panggil aku.

"Aleeya sayang…nanti tolong abang kat sini" kepala lutut kau !

Dia tunjukkan aku kapal terbang kristal.

"Kenapa ?"

"Belikan ?"

"Apasal pulak ?"

"Buat kenangan"

"Kenapa pulak nak kena belikan untuk kau"

"Lepas ni mesti dah tak jumpa kan? Aleeya pun mesti tak lama lagi dapat offer kerja-kerja best kan" Aleeya? Hishh... Dan dia masih tersengih-sengih.

"So, apa kena mengena pulak?"

"Buat kenangan. My answer still back to square one"

"Berapa harga?" yes yes...dia tersengih.

"Ermm...RM 200?" dan dia menjawab dengan soalan jugak. Keningnya terangkat sebelah. Memandang aku dengan tanda tanya jugak.



Aku tergelak.


"Mungkin kena tunggu ini cheche kaya dulu" tiba-tiba boleh pulak aku bergurau. Dia memandangku sambil tersenyum puas.



"Okay" erkk ? Serius pulak mamat ni.



"Bila dah kaya Aleeya belikan ya"cait…lagi sekali dia panggil aku Aleeya aku kerat lidah dia.


Aku berjalan beriringan dengan dia. Aku memandang plastik beg di tangannya, dia cuba menyembunyikannya. Menyorokkan di belakangnya. Aku tersengih perli.

"Angklung jugak?" ejek aku dan dia hanya tersengih

"Kenapa ponteng hari ni?" aku cuba untuk berlembut dengannya. Sekadar ingin tahu macam mana dia boleh terlepas kandang hari ni. Sedangkan hari ini aku off day. Selalunya uncle susah nak bagi cuti sesuka hati kalau salah sorang off day pada hari yang sama.

"Erm...ada hal penting tadi kat rumah so mintak cuti kat uncle"

"so?" tanya aku.

"so?" dan dia mengulang perkataan yang sama.

"so?" dan aku bersungguh mahu tahu.

"so...apa yang awak nak tau?" okeh...awak. Sabar Aleeya. Kenapa nak marah-marah? It just a word. Awak.

"Tak nak tau pape lah" malas nak layan lagi. Nanti bertambah meleret pulak. Tak pasal-pasal aku pengsan melayan mamat yang menyakitkan hati ni kat sini.

"Good girl. Jom pergi makan" aku pandang dia lama. Langkahnya terhenti. Langkah aku turut terhenti. Gila nak pergi makan dengan dia. Dah la jumpa dia kat sini macam sia-sia je off day aku. Aku tersenyum pada dia. Senyuman yang paling manis sekali.

"Tak pelah Aliff. Che che ada hal penting sangat-sangat kat rumah. Lain kali lah ye"

Dia memasukkan tangannya ke dalam poket seluar lalu tersenyum.

"Okey, esok jangan lupa"

"Lupa apa?"

"Kita jumpa lagi esok" dia mengenyit mata. Haishhh. Aku sudah melangkah pergi dengan geram. Mengingatkan hari esok bertambah-tambah geram rasa. Off day aku betul-betul dah hancur. Sangat tidak tenang hanya mengingatkan hari esok.





No comments:

Post a Comment