Thursday 9 February 2012

Benci dan cinta #7


Aku berjalan menuju ke bus stop. Terasa macam ada orang ikut aku dari belakang. Aku cepat-cepat berjalan. Lagi laju aku berjalan lagi kuat bunyi tapak kaki menjejak laluan pejalan kaki. Takpe-takpe takkan berani punya dia nak apa-apakan aku. Bukankah ramai orang kat bus stop kat depan tu? Pujuk hati aku namun dalam masa yang sama aku pegang kuat-kuat beg tangan aku.

"Kenapa laju sangat cheche?" Huh? Mamat sarkastik ? Dia sudah berjalan di sebelah aku.  Dia tergelak-gelak tengok muka aku yang pucat. Aku menjeling ke atas sambil meniup tudung bawal. Dia ni kan ! Ish !

"Buat apa kat sini ?" tanya aku agak-agak kasar tapi dalam masa yang sama cuba untuk berlembut bila teringatkan jasa kecil dia kelmarin. Boleh la. Berjasa la jugak. Tapi hari ni nampaknya mood dia dah okay balik. Adakah mimpi ngeri aku akan bermula lagi ? Arghh.

"Nak hantar cheche balik" selamba je dia menjawab. Hantar aku balik ? Naik apa ? dengan motorbike dia tu ke ? Jangan mimpi lah. Aku mengambil tempat di bus stop dan dia duduk di sebelah aku. Aku menjelingnya.

"Heh, tak nak balik ke ? Apasal duduk sini?"

"Nak hantar cheche balik la" aku mula mengintai-intai motorbike dia. Aku berpaling ke kanan. Pusing kanan, pusing kiri. Dan tiba-tiba dia tersengih depan muka aku.

"Cari motorbike saya ke?" Ehem. Aku cepat-cepat berlagak tenang. Nampak sangat ke? Dan dia tergelak.

"Kalau cheche nak naik motorbike dengan saya lain kali lah..." huh?

"Eh, jangan mimpi lah"

"Tak mimpi pun, bila-bila pun boleh naik" Ish!! Aku mengalihkan pandangan ke tempat lain.

"Hehe…suka tengok cheche malu-malu macam ni" Malu kau !! Aku perlahan-lahan memandang dia dan cuba untuk tersenyum. Senyuman yang sangat palsu.

"Aliff, boleh tak kau balik sekarang?"

"Tak boleh"

"Eh, apasal pulak?"

"Bas saya belum datang lagi, macam mana nak balik"

"Apasal naik bas pulak?"

"Motor dah kena rantai dengan papa"

Oh... I see. Aku tengok dia cuba tergelak. Tiba-tiba aku teringin nak tanya pasal family dia. Sepanjang aku kenal Amer, dia tak pernah ceritakan tentang keluarga dia sangat pada aku. Cuma kebelakangan ini bila berjumpa dengan Amer dia selalu cakap risaukan keadaan keluarga dia yang dah tak macam dulu. Obviously, lepas mama nya meninggal dunia setahun yang lalu dan yang paling penting aku tak pernah di kenalkan dengan adik dia yang sangat-sangat sarkastik dan annoying ni. Tapi bila tengok Aliff yang kadang-kadang moodnya boleh berubah-ubah sejak kebelakangan ini buat dia percayakan kerisauan Amer.

"Erm...minta maaf pasal hari tu. Tiba-tiba saja terkeluar pasal…" belum sempat aku menghabiskan kata-kata, Aliff sudah menyampuk.

“It’s okay. Saya pun minta maaf. Memang sejak kebelakangan ini ada masalah kat rumah. Abang ajak balik rumah, Papa pulak nak kurung saya kat ofis” Erk...biar betul! Dia cerita kat aku? Aku pandang dia seolah-olah tak percaya. Dia terdiam sekejap sambil tunduk ke bawah. Aku tengok reaksinya sebelum dia pandang muka aku dan tersenyum. Aku hampir terbahak. Cepat-cepat aku pandang tempat lain.

"Dia bukan abang saya" tiba-tiba duduk tegak aku hampir terpeleot.

"Eh?"

"Abang Amer bukan abang saya dan papa bukan papa saya” nak percaya ke tak? Nak percaya ke tak? Entah-entah tiba-tiba dia cakap kat aku. Gotcha! Lu kena beb! Tapi aku tengok takde pun tanda-tanda dia nak buat surprise macam tu. Aku tengok kat dia lagi.

"Arwah mama. Hanya arwah mama milik saya"

"Erk...takkan la kot" perlahan-lahan terkeluar jugak ayat tak puas hati aku. Aliff pandang muka aku sambil tersenyum kecil.

"Saya pun harap apa yang saya lalui sekarang ni hanya mimpi. Saya jugak harap abang dan papa adalah milik saya yang original" okeh...aku rasa aku dah mula larut dalam cerita ni.

"Tapi Amer dan papa awak sayangkan awak kan. Amer selalu risaukan awak" erk...aku rasa ada kesilapan kosa kata atau kata ganti nama di situ. Boleh tarik balik tak? Harap-harap dia tak perasan.

"Saya tak nak papa dan abang risaukan saya. Sebab tu lah saya cuba hidup sendiri. Saya tak nak papa susah-susah nak tinggalkan harta dia pada saya. Saya boleh cari harta sendiri. Masih ada abang dan adik perempuan yang perlu papa risaukan. Saya ini bukanlah siapa-siapa. Cuma anak arwah mama yang tak dek kena mengena dengan papa, abang dan adik" aku terpana. Ada nada sedih dalam cerita dia. Aku terdiam. Terlarut dalam kisah dua beradik ini. Simpati pada Amer dan simpati pada Aliff juga muncul.

"Habis tu, awak tinggal kat mana sekarang?" Apa la awak pulak ? Haissh ! Dia tersenyum. Haish…malu. Punya lah aku marahkan dia selama ni sebab berbahasakan saya awak dengan aku.

"Tinggal kat rumah sewa dengan kawan-kawan" dia pandang aku sambil tersenyum nakal.

"Cheche nampak comel bila malu-malu"

"Ish…kau ni" tadi bukan main sedih. Tapi bila teringatkan lagi cerita Aliff tadi buat aku rasa sedih dan keliru. Simpati pada Amer dan simpati pada Aliff sama-sama tinggi.

"Bas awak dah sampai" Aliff cepat-cepat menyedarkan aku. Aku berpaling pada bas yang mula berhenti di depan bus stop. Lalu perlahan-lahan aku bangun. Ish...kenapa lah aku jadi macam ni. Aku harap sangat dia cakap. Gotcha! So, boleh la aku hentak dia dengan beg tangan aku.

"Aleeya" aku berpaling. Dia tersenyum dan berdiri di sebelah aku. Aku pandang dia.

"Saya suka bila awak cakap dengan saya guna perkataan saya, awak"  erk...aku hampir terbahak.

"Huh? Jangan ha..."

"Buat saya rasa kembali pada diri sendiri. Rasa macam pulang ke tempat asal dengan selamat" lagi sekali aku tergamam.

"W..what ?" aku sudah tergagap dan dia pula tersenyum. Aku cepat-cepat naik ke dalam bas. Mengambil tempat duduk yang tinggal satu-satunya kosong di sebelah tingkap. Aku memandang padanya yang masih berdiri dan melambai-lambaikan tangannya pada aku sambil tersenyum lebar. Bas mula bergerak. Aku ? Hissshh…aku ketuk kepala. 

No comments:

Post a Comment